-
حبیبی میگوید: کتاب «قدرت [برسازنده] فقر»، تلاشی است برای ردیابی شیوههایی که مارکس اسپینوزا را میخواند تا عناصری را ردیابی کند که این دو فیلسوف بزرگ را به خواننده یکدیگر بدل میسازد.
-
زندگی در بیرون از وطنی که با آن آشناییم، جزییات غیرمنتظرهای دارد که گاهی در تازگی و هیجانِ شکل و روشی متفاوت از زندگی جدید تجلی میشود و گاهی در دلتنگی نبود امری آشنا و مانوس؛ اگر «بود» کارناوال سالانه ناتینگهام در لندن میتواند برای مهاجر هیجانبرانگیز و تازه باشد، «نبود» نان تازه لواش نیز میتواند دلتنگی غریبی داشته باشد.
-
چرا یک پرسش پرسیده می¬شود؟ یا دقیق¬تر وقتی پرسشی را می¬پرسیم انتظار چه واکنشی را داریم؟ احتمالاً در جواب گفته می¬شود که می¬پرسم چون پاسخی می¬طلبیم. به نظر میآید که ارائه سوال به معنای جستجوی جواب است اما گاهی چنین نیست.
-
نگار قانوني|آنچه رمان «زني در آينه» را به اثري ترسناك تبديل ميكند، تنها اين نيست كه محل وقوع آن مثل اكثر آثار گوتيك خانهاي است وهمناك و پر رمز و راز. بلكه بخش اصلي ترسي كه هنگام خواندن اين كتاب مثل بختك به جان انسان ميافتد حاصل همان تاثيري است كه ادبيات گوتيك بر ديدگاه روانشناختي جامعه اروپايي گذاشته است؛
-
خوراک و انقلاب
گزارشی از کتاب «مزه شناس» نوشته¬ی لو ونفو
-
چیزهایی دربارهی رمان کشف رمز که یکی از پرفروشترین رمانهای معاصر چین بوده رمانی دربارهی جاسوسی و زیست یک نابغهی امنیتی
-
«کجا گمم کردم» عنوانی متفاوت و کنجکاوی برانگیز است برای کتاب نویسنده جوانی که نخستین کتابش را در فاصله زمانی کوتاهی به چاپ دوم رسیده و همین بهانه گفتگوی ما شد با نمایشنامهنویس دیروز و داستاننویس امروز...
-
-
کتاب «ویکو و هردر (دو بررسی در تاریخ اندیشهها)» نوشته آیزیا برلین با ترجمه ادریس رنجی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.
-
با آنکه نمایشنامه هملت توتم است برای هر کسی که قلم دست میگیرد و نیت نوشتن میکند و شکسپیر شمایلیست از آن ابر انسان ازلی و ابدی که به ذات کلمات آگاه است و خبر از اسم اعظم دارد، کمتر شده کسی برود و راز نمایشنامههای شکسپیر را کشف کند و بگوید یافتم! یافتم!