گروه انتشاراتی ققنوس | عرضه «ثروت مشترک» در کتابفروشی‌ها
 

عرضه «ثروت مشترک» در کتابفروشی‌ها

نمایش خبر

......................

خبرگزاری مهر

یکشنبه 21 خرداد 1402

......................

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ثروت مشترک؛ بدیلی فراسوی سرمایه»‌ نوشته مایکل هارت و آنتونیو نگری به‌تازگی با ترجمه فواد حبیبی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۰۹ توسط انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شده و نویسندگانش با انتشار آن سه‌گانه‌ای را تکمیل کرده‌اند که «امپراتوری» و «انبوه خلق» دو عنوان پیشین آن هستند. محور بحث‌های مطرح‌شده در این‌سه‌گانه، امر مشترک است که جایگزینی برای بحث تقابل امر خصوصی و امر عمومی است. همچنین مبنای طرح جمهوری جدیدی است که با مفهوم جمهوری مالکیت تفاوت دارد.

مولفان «ثروت مشترک» از ضدمدرنیته دفاع و کتابشان را با صحبت از جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، آغاز می‌کنند. این‌جهان با همه ویرانیها، ناکامیها، رنجها، بحرانها و فجایعی که به یمن «کاپیتالیسم فاجعه» هرروزه گوشهای از دنیا را تحت تأثیر خود قرار میدهد، به تصویر کشیده می‌شود. اما در همین‌جهان و در همین جامعه است که امکانها و کنشهایی در راستای تولید یک هستی جدید و جامعهای سعادتمند خود را نشان می‌دهند. مایکل هارت و آنتونیو نگری پروژه‌های اخلاقی را به‌طور چارچوب‌مند تشریح می‌کنند و اخلاق مدنظرشان، از درون به کنش سیاسی دموکراتیک و از بیرون مقابل امپراتوری قرار دارد.

مطالب کتاب «ثروت مشترک» در ۶ بخش تدوین شده‌اند: جمهوری، مدرنیته، سرمایه، امپراتوری باز می‌گردد، فراسوی سرمایه، انقلاب. پیش از این‌بخش‌ها هم دو مطلب به‌عنوان مقدمه چاپ شده‌اند که به این‌ترتیب‌اند: «مقدمه مترجم: اسپینوزا فراسوی اسپینوزا» و «پیشگفتار: شهریار شدنِ انبوه خلق».

در این‌کتاب صحبت از مفهوم سومی هم می‌شود که فضای بحث دیالکتیک مدرنیته و ضدمدرنیته را به هم می‌زند و عبارت است از: دگرمدرنیته.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

لذا، از دید رتامار پیروزی انقلاب کوبا پیروزی کالیبان بر پروسپروست.اِمِه سِزِر به طرز مشابهی به بازنویسی نمایشنامه شکسپیر دست می‌یازد که طبق آن کالیبان، که دیرزمانی تحت فرمان پروسپرو بود، سرانجام آزادی‌اش را به دست می‌آورد، اما نه‌فقط با گسستن زنجیرهای حبس فیزیکی‌اش بلکه با آزادسازی ایدئولوژیک خویش از آن تصویر هیولاوش _ توسعه‌نیافته، ناتوان، فرومایه و پست _ که تحت امر استعمارگران در خودش درونی کرده است. بدین‌سان «عقل کالیبان» به تجسمی از تفکر آفریقایی_کارائیبی از حیث توسعه مجزا و خودآیین در نسبت با معیار اروپاییِ توسعه بدل می‌شود.

این کالیبانِ ضداستعماری راهی برای خروج از دیالکتیکی به ما نشان می‌دهد که هورکهایمر و آدورنو ما را در دام آن رها کرده‌اند. از منظر استعمارگران اروپایی هیولا در دیالکتیک بین عقل و جنون، پیشرفت و بربریت، مدرنیته و ضدمدرنیته، محصور است. با این‌حال، از منظر مستعمره‌شدگان، در جریان مبارزه‌شان برای آزادی، کالیبان، که واجد عقل و تمدنی است در همان سطح استعمارگران یا حتی بالاتر از آن‌ها، تنها بدین سبب هیولاوش است که میل او به آزادی از قیدوبندهای رابطه استعماری خاص زیست‌قدرت فراتر می‌رود و زنجیرهای دیالکتیک مزبور را از هم می‌گسلد.

این‌کتاب با ۵۰۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter