گروه انتشاراتی ققنوس | «گذر خان» اولین رمان درباره محافل و جلسات حوزه علمیه است
 

«گذر خان» اولین رمان درباره محافل و جلسات حوزه علمیه است

نمایش خبر

...................

خبرگزاری ایبنا

شنبه 22 بهمن 1401

...................

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شاید در ادبیات جهان داستان‌های زیادی درباره شخصیت‌های دینی و مذهبی و زندگی خصوصی‌شان نوشته شده باشد؛ اما در ایران کمتر این اتفاق افتاده است.

«گذر خان» برای اولین بار به درون حوزه علمیه قم و نیز محافل و جلسات روحانیان سرک کشیده و داستان پسری را روایت می‌کند که پدر روضه‌خان نابینایی دارد و ناچار است همه‌جا وی را همراهی کند.

سیدمحمدعلی ابطحی که خود روحانی است عنوان این رمانش را از نام یکی از محله‌های معروف شهر قم اقتباس کرده و به بهانه داستان به موضوع‌های مهمی چون انتشار کتاب «شهید جاوید» و مبارزه‌های مسلحانه پیش از انقلاب اسلامی نیز اشاره کرده است.

خواننده این کتاب همراه شخصیت‌های داستان «گذر خان» به مدرسه فیضیه در دوران انقلاب اسلامی می‌رود و در جریان گوشه‌هایی از مبارزه‌های ضد شاهنشاهی روحانیان قرار می‌گیرد.

در این کتاب می‌خوانیم:
«شیخ ابراهیم گفت: قایمش نکنین. پیدا می‌کنن و دردسر بیشتر می‌شه. اینا نمی‌فهمن اون یعنی چی. فقط توضیح‌المسائل آقای خمینی رو ندارین که؟ کلمه خمینی را آن‌قدر آرام گفت که تقریبا صدایی شنیده نشد.»

نویسنده در این کتاب لحنی صمیمی و جذاب دارد و از واژه‌ها و اصطلاحات بومی در توصیف‌‌ها و بیان محاوره‌‌های شخصیت‌های رمان استفاده می‌کند. «بله یه بار در روزهای اول طلبگی، مرحوم وثوق، روضه‌خون درجه یک قم، خونه ما روضه می‌خوند. من دیدم همه بزرگان بعد از روضه می‌گن طیب الله انفاسکم. من هم رفتم جلو همین را گفتم. وثوق یه نگاهی به من انداخت و اخم کرد و گفت: تو خفه؛ دویدم پیش پدرم. گریه‌ام گرفته بود. پدرم دست به سرم کشید و رو کرد به وثوق و گفت: پسر من طلبه خوبی می‌شه. از حالا پرروییش رو داره و همه خندیدن.»

انتشارات هیلا کتاب «گذر خان» را اخیرا در 263 صفحه و بهای 110 هزار تومان منتشر کرده است.

Leave your comment
Newsletter