گروه انتشاراتی ققنوس | کتاب «تلویزیون» چاپ شد
 

کتاب «تلویزیون» چاپ شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تلویزیون؛ جعبه کوچکی که دنیا را تغییر داد» نوشته کِیتی کاوا به‌تازگی با ترجمه سرور صیادی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب هشتادودومین‌عنوان مجموعه «تاریخ جهان» است که این‌ناشر منتشر می‌کند و نسخه اصلی آن، سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات لوسنت منتشر شده است.

کتاب‌های «مجموعه تاریخ جهان» برای عرضه چشم اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ منتشر می‌شوند. این‌مجموعه زمینه‌های فرهنگی رخدادهای تاریخی، اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و فلسفه‌های تاثیرگذار را در گذر تمدن بین‌النهرین، مصر باستان، یونان، روم، اروپای قرون وسطی و ... معرفی می‌کند.

تلویزیون یکی از تاثیرگذارترین اختراعات بشر است که همچنان هم بر زندگی مردم زمین، تاثیر می‌گذارد. برخی از صاحب‌نظران، تلویزیون را یک‌قدرت عجیب و تاثیرگذار برای تبدیل مردم به توده‌ بی‌مغز می‌دانند که استفاده‌اش فقط سرگرمی است و برخی دیگر، چنین‌نظری ندارند. گروهی که تلویزیون را ابزار تبدیل مردم به توده بی‌مغز می‌خوانند، معتقدند مردم با تلویزیون یا محکم می‌ایستند یا سقوط می‌کنند.

اما تلویزیون علاوه بر سرگرمی یا استفاده‌های دیگر، یکی از ابزارهای سیاسی و دستاویز حاکمان و سیاستمداران نیز هست و به بهتردیده‌شدن خیلی از سیاستمداران کمک کرده است. این‌ابزار رسانه‌ای در برخی موارد، باعث تبدیل ستاره‌های تلویزیونی به رهبران سیاسی هم شده که نمونه بارز آن‌ها دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست. در همین‌زمینه در کتاب «تلویزیون» به گزارش مجله تایم اشاره شده که ترامپ را اولین‌رئیس‌جمهور تلویزیونِ واقع‌نما که به‌واقع با کمک تلویزیون رئیس‌جمهور شد، خواند.

کیتی کاوا در کتاب «تلویزیون» علاوه بر مرور تاریخ تلویزیون و تاثیرگذاری‌های سیاسی و سرگرمی‌اش، به این‌مساله هم اشاره کرده که این‌ابزار موثر، همه جنبه‌های زندگی مردم را در جهان از تبلیغات تا نحوه طرفداری از تیم مورد علاقه، متحول کرده است. آموزش و شیوه‌های یادگیری هم از دیگر مباحثی هستند که تلویزیون روی آن‌ها تاثیر گذاشته و تغییرشان داده است. نویسنده کتاب «تلویزیون» همچنین برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های تاثیرگذار تلویزیون آمریکا را معرفی کرده و مسیر تغییر برنامه‌ها و سلیقه‌های مخاطبان را هم ترسیم کرده است.

کتاب پیش‌رو، ۶ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «تولد تلویزیون»، «برنامه‌های پیشگام»، «انعکاس دنیای واقعی»، «تلویزیون جهان را تغییر می‌دهد»، «ظهور تلویزیون کابلی»، «کانال‌های بیشتر، انتخاب‌های بیشتر» که البته با یک «سخن پایانی» با عنوان «اوج تلویزیون و فراتر از آن»‌ همراه شده‌اند. پیش از این فصول هم دو بخش «رویدادهای مهم تاریخ تلویزیون»‌ و «پیشگفتار: آزمون دنیای امروز» درج شده‌اند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

اغلب از جنگ ویتنام به‌عنوان اولین جنگی که تلویزیونی شد نام برده می‌شود. اگرچه فناوری تلویزیون قبل از جنگ جهانی دوم نیز وجود داشت و جنگ کره در نخستین سال‌های آغاز به کار تلویزیون در جریان بود، جنگ ویتنام اولین جنگی بود که موضوع گزارش‌های خبری تلویزیون در مقیاس گسترده بود و میلیون‌ها آمریکایی آن را دنبال می‌کردند. به این‌ترتیب، برای اولین‌بار در تاریخ ایالات متحده مردم واقعیت‌های بی‌رحمانه جنگ را در اتاق‌های نشیمن خود به‌صورت منظم هر شب می‌دیدند. دنیِل هَلین بعضی از تصاویر ناراحت‌کننده‌ای را که بینندگان تلویزیون در طول پخش اخبار جنگ ویتنام شاهدش بودند تشریح می‌کند:...

این‌کتاب با ۱۱۸ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter