گروه انتشاراتی ققنوس | کتاب «تاریخ جهان بعد از جنگ جهانی دوم» دعوتی برای مواجهه با تناقضات
 

کتاب «تاریخ جهان بعد از جنگ جهانی دوم» دعوتی برای مواجهه با تناقضات

نمایش خبر

........................

خبرگزاری ایلنا

چهارشنبه 4 اسفند 1400

........................

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «تاریخ جهان بعد از جنگ جهانی دوم» اثر وین سی مک ویلیامز و هری پیوتروفسکی با ترجمه فاطمه شاداب به همت نشر ققنوس با قیمت ۲۵۰ هزار تومان روانه بازار شد. 

ویرایش هشتم کتاب تاریخ جهان بعد از جنگ جهانی دوم، وقایع جهان را تا اوایل سال ۲۰۱۴ پی می‌‎گیرد. در این تقریبا هفتاد سال پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم، جهان با چالش‌هایی روبه‌رو شده که پیش از این وجود نداشتند. شاید بتوان گفت بارزترین تغییر سه دهۀ گذشته سرعت یافتن روند جهانی شدن اقتصاد باشد، روندی که باعث شده روابط اقتصادی بین کشورها رونق اقتصادی به همراه آورد، به ویژه چین و هند از این روند بهره‌مند شدند. اما جهانی شدن مشکلات خاص خودش را داشت؛ در همین دوران شاهد بحران‌های اقتصادی و رکود جهانی که از سال ۲۰۰۷ آغاز شد، نرخ بالای بیکاری، و توزیع نامتناسب ثروت بودیم. 

جهان هنوز هم با مشکلات قدیمی حل نشده متعددی روبه رو بود. مناقشه اعراب و اسرائیل لاینحل مانده بود؛ تکثیر سلاح‌های هسته‌ای بار دیگر نگرانی‌هایی به وجود آورد؛ و اسلام سیاسی در بهار عربی جان دوباره‌ای گرفت. پوتین اعلام کرد که کشورش گسترش اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به سمت شرق تحمل نمی‌کند. برخی از کشورها به ویژه در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا- با چالش‌هایی برای تشکیل سازمان‌های دموکراتیک و بهبود استانداردهای زندگی مردمانشان روبه بو بودند. 

بررسی شرایط کنونی جهان و مطالعه تاریخ اخیرنشان می‌دهد که نه شرایط جهان عادلانه است و نه دنیا مکانی دوستانه است. تاریخ، به‌ویژه تاریخ سیاسی معاصر، فقط گردآوری واقعیت‌های گذشته نیست، بلکه با اندیشه‌های متناقض زنده و پویاست. این کتاب سعی دارد خوانندگان را برای مقابله با این تناقض‌ها، اندیشه‌ها و دیدگاه‌های گوناگون و طرح‌ریزی عقاید خودشان دعوت کند. 

این کتاب در قالب پنج بخش از جمله ریشه‌های جنگ سرد، ملی گرایی و پایان دوران استعمارگری، تحول در قدرت‌های جهانی، جنوب جهانی و ظهور چشم اندازهای نو در ۷۳۶ صفحه منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter