گروه انتشاراتی ققنوس | چهارگانۀ «راز و رمز» دریچه‌ای برای تعامل بهتر با خود و دیگران
 

چهارگانۀ «راز و رمز» دریچه‌ای برای تعامل بهتر با خود و دیگران

نمایش خبر

...........................

خبرگزاری ایرنا

یکشنبه 6 تیر 1400

...........................

کتاب راز و رمز تفکر مثبت نوشته کریستف ژانر ژازله ترجمه بیتا شمسینی که به تازگی از سوی انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است، در گروه آثار روان‌شناسی مثبت‌گرا جا دارد و نویسنده‌اش بر این عقیده است که تفکر مثبت، نوعی فلسفه، هنر زندگی‌کردن و ابزاری در جهت رشد و پیشرفت حرفه‌ای و شخصی است.

با این‌حال، اگر تفکر مثبت را برآمده از خردی بدانیم که به فرهنگ‌های مختلف تعلق دارد، می‌بینیم چیز تازه‌ای نیست چون برخی از غارنشینان هم پیش از ما تفکر مثبت را به کار بسته بوده‌اند.

این‌کتاب ۴ فصل با عناوین «تفکر مثبت؟ ببینیم به چه معناست!»، «مثبت‌اندیش‌تر شدن با کمک قانون جذب»، «زندگی موفق‌داشتن» و «دستیابی به صلح درونی» دارد که هرکدام بخش‌هاییبا عناوین ثابت «کلیدهای تغییر»، «چرا باید تغییر کرد؟» و «در هر صورت تلاشتان را بکنید» را شامل می‌شوند.

هدف نویسنده کتاب پیش‌رو از نوشتن آن، آموختن سازوکار تفکر مثبت به مخاطب است. همچنین آموختن راه‌حل‌هایی که با آن‌ها بتوان تاب و توان را برای مثبت‌اندیش‌بودن افزایش داد.

تفکر مثبت با نظر به جهت‌گیری غالبا منفی و بدبینانه استدلال‌های ما شکلی از بازی‌آموزی روان‌شناختی پدید آورده است که به ما امکان می‌دهد زندگی را از زاویه خوب آن بنگریم و رویدادهای خوب را به سوی خود جذب کنیم. این کتاب با ابزارها و راه‌های فراوان و تمرینات مربوط به بازنویسی برنامه‌های ذهنی کلیدهای بی‌شماری در اختیارتان قرار می‌دهد تا به شکلی پایدار زندگی خود را تغییر دهید و آسان‌تر به اهدافتان برسید.

در بخشی از این کتاب با عنوان «آیا برای موفق بودن باید مثبت اندیش بود» آمده است:

به نظر من برای آن که کسی به لحاظ اجتماعی انسان موفقی تلقی شود ضرورتی ندارد که حتما مثبت اندیش باشد. کسانی که می خواهند صد در صد در اجتماعی انسانی موفق شوند، احتمالا موفق هم نخواهند شد. در این مورد مثبت اندیش یا منفی نگر بودن آن‌ها فرق زیادی نمی کند.

فرق در اینجاست که مثبت اندیش ها در فضایی تلطیف شده موفق ترند. فضایی پر از افراد جذاب که حال و هوای سازش پذیری، همکاری و رشد متقابل بر آن حاکم است. در حالی که افراد منفی نگر در فضایی خشن تر به موفقیت می رسند ، اطرافشان پر است از آدم هایی که در قید و بند به سر می برند، غمگین ترند و هر شکست برایشان در حکم زندگی کردن با تلخکامی و بحران است (ص.۹۷).

این‌کتاب نوشته کریستف ژانر ژازله ترجمه بیتا شمسینی با ۱۷۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه به تازگی منتشر شده است.

چهارگانۀ «راز و رمز» دریچه‌ای برای تعامل بهتر با خود و دیگران

راز و رمز مذاکره

صحبت کردن از نیازها و خواسته‌ها، با همسر، رئیس یا فرزندان، بسیاری اوقات ساده نیست. اغلب ما سخت می‌توانیم در مورد تقاضایی مثل افزایش حقوق یا مرتب کردن اتاق یا برنامه‌ریزی در مورد سفری خانوادگی به توافق مناسبی برسیم یا شخص را قانع کنیم.

اختلاف دیدگاه‌ها یا موقعیت‌هایی که در آن‌ها با مخالفت روبه‌رو می‌شویم در زندگی شخصی و کاری ما فراوان است. بسیاری از اوقات به سختی می‌توانیم درباره مقصد سفرمان در تعطیلات توافق کنیم، فرزندمان را ترغیب کنیم تا اتاقش را مرتب کند یا از رئیسمان تقاضای افزایش حقوق کنیم. به هیچ وجه آسان نیست که مخاطبمان را متعهد کنیم یا او را واداریم کاری ر انجام دهد که ما دوست داریم.

به محض این که با مقاومتی در برابر خود مواجه می‌شویم، به دو نوع عکس‌العمل تمایل پیدا می‌کنیم: متقاعدسازی تهاجمی یا اغوا از طریق فریبکاری. در هر دو مورد، هر یک از طرفین سناریویی تغییرناپذیر می‌سازد و هر کاری بتواند می‌کند تا سناریوی دیگری را تخریب و بازسازی کند.

هدف این کتاب تصور یک راه سوم است: راهی که امکان ایجاد سناریوی سوم را فراهم می‌کند. در این کتاب این پرسش مطرح می‌شود: چه چیز را در خودم تغییر دهم تا دیگری را به تغییر وادارم بی‌آن که از او بخواهم تغییر کند؟ و در پاسخ آمده است: ذهنیتم را. ذهنیتی برمی‌گزینم که امکان جذب دیگری را فراهم کند، ذهنیتی که بر پروتکلی عینی استوار است که نتیجه بهترین تکنیک‌های ارتباطات و روانشناسی تعهد است.

کتاب راز و رمز مذاکره با ارائۀ نمونه‌ها و تمرینات مختلف راهکاری واقعی پیش پا می‌نهد و یاری‌مان می‌کند تا بتوانیم به شیوه‌ای درست خواسته‌های خود را مطرح کنیم و در راه دستیابی به آن به شکلی آگاهانه با موفقیت پیش رویم.

در بخشی از این کتاب با عنوان «با خیرخواهی رفتار کنید بی آنکه خودتان را نادیده بگیرید» آمده است:

برای این که خیرخواه باشید، حق دیگری را حتی برای استدلال علیه خود بپذیرید. این امر به خصوص وقتی مهم است که با سوءنیت مواجه می شوید. سوءنیت اغلب اوقات نوعی ذهنیت است که مخاطبتان در آن قرار می گیرد، بی آن که لزوما آن را عامدانه اختیار کرده باشد. پشت این ذهنیت نیاز بیان نشده او مستتر است (ص.۹۲).

کتاب راز و رمز مذاکره (دستورالعمل روانشناسی تعهد) نوشته داوید نیتون و استفان لُکر با ترجمه مازیار شیرازی در ۱۱۹ صفحه، شمارگان ۱۱۰۰ نسخه به تازگی منتشر شده است.

چهارگانۀ «راز و رمز» دریچه‌ای برای تعامل بهتر با خود و دیگران

راز و رمز آماده سازی ذهنی

کتاب راز و رمز آماده‌سازی ذهنی نوشته سباستین توماس با ترجمه فرزانه مهری که به تازگی از سوی انتشارات ققنوس منتشر  شده است با الهام از روش‌های آماده‌سازی قهرمانان ورزشی به خواننده کمک می‌کند تا ذهن خود را تقویت و قابلیت‌های خود را فعال کرده و به پیروزی دست یابد.

بسیاری از ما در محیط کار و زندگی شخصی از خود می‌پرسیم چه کار کنیم که مثل برنده‌ها فکر کنیم و خود را برای آینده آماده سازیم. ما نیز همچون ورزشکاران حرفه‌ای باید اهداف خود را تعیین کنیم، با موانع رو به رو شویم و تلاش کنیم در رفع آن‌ها بکوشیم.

سباستین توماس، نویسندۀ این کتاب، بیش از چهارده سال است که با ورزشکاران رده بالا و همچنین مربیان، در زمینۀ آماده‌سازی ذهن کار می‌کند. دیدگاه‌های او دربارۀ مدیریت و پیشبرد ذهن، موفقیت‌آمیز بوده و در بسیاری زمینه‌ها کاربرد عملی دارد.

کتاب پیش‌رو ۴ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «برای این‌که خود را خوب آماده کنیم...»، «تعیین اهداف و راهبردها»، «بسیج قابلیت‌ها، پرورش استعدادها و رهایی از محدودیت‌های خود» و «تجزیه و تحلیل کردن برای حفظ شور و اشتیاق».

همه فصل‌های این‌کتاب، ۳ بخش «کلیدهای تغییر»، «چرا باید تغییر کرد؟» و «در هر صورت تلاشتان را بکنید» دارند. علاوه بر مطالب نظری بیان‌شده در فصول کتاب، تعدادی تمرین هم در «راز و رمز آماده‌سازی ذهنی» آمده‌اند که به ترتیب از این‌قرار هستند:

به فعالیت‌های خود معنا بدهید، تصویری ۳۶۰ درجه از زندگی خود بسازید، رویاهای خود را شرح دهید، اهداف خود را به تصویر بکشید، هدف خود را تعیین کنید، برنامه‌ریزی و ارزیابی کنید، شناسایی عوامل استراس‌زا، حالتی توانمند را در ذهن خود حک کنید، گام‌های اول برای تصویرسازی، تصویرسازی موقعیت آینده، شناسایی گفتگوی درونی منفی خود، تقویت افکار توانمند، شناسایی حواس‌پرتی‌های خود، دقت خود را تقویت کنید، تنفس آرام، ریلکس کنید، تحلیل عملکرد، تعیین‌کردن برنامه‌های روزانه خود.

در بخشی از این کتاب با عنوان «چرا باید تغییر کرد؟» می‌خوانیم:

اغلب، پروژه‌ها و رویاهایمان به حقیقت نمی‌پیوندند، یا خیلی طول می‌کشد به سرانجام برسند. کمی از این‌شاخه به آن شاخه می‌پریم، بدون برنامه‌ریزی و ساختاری منسجم، و افکارمان به این ترتیب مبهم می‌ماند. هیچ‌گاه متوجه نیستیم که باید وقت بگذاریم تا بتوانیم چارچوب و سوالات ضروری را برای انجام کاری که برایمان مهم است طراحی کنیم. گاهی به این دلیل که بلد نیستیم به صورت روشمند کار کنیم، و گاهی هم به نظرمان بی‌فایده می‌رسد. بعضی اوقات می‌ترسیم که چارچوب‌ها دست و پایمان را ببندد و آزادی خود را از دست بدهیم.
 
در حالی که عکس این موضوع صحت دارد: تعیین چارچوب و مشخص کردن اهداف به ما کمک می‌کند آزادتر باشیم، مسیری برای دنبال‌کردن داشته باشیم و ذهنمان بر هدف و مراحلی که باید طی کنیم متمرکز باشد. در این صورت راحت‌تر می‌توانیم از قابلیت‌هایمان استفاده کنیم، زیرا نیاز نیست مدام به عقب برگردیم و با عجله مراحل بعدی را تعیین کنیم (ص.۷۴).

کتاب راز و رمز آماده سازی ذهنی نوشته سباستین توماس و ترجمه فرزانه مهری با ۱۵۲ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه به تازگی روانه بازار نشر شده است.

چهارگانۀ «راز و رمز» دریچه‌ای برای تعامل بهتر با خود و دیگران

راز و رمز برقراری ارتباط

بطور کلی، یادگیری برقراری ارتباط با دیگران، در زمینه های تحصیلی، اجتماعی، شغلی و فردی یک عامل محرک و تاثیرگذار برای پیشرفت قابل توجه و حرکت رو به جلوی افراد به شمار می آید. ارتقای مهارت ارتباطی و تعامل برقرار نمودن با افراد مختلف، زمینه مناسب برای استفاده بردن از تجربه های ارزشمند آنها را فراهم می آورد.

هرچند به زعم عموم ما در عصر ارتباطات به سر می‌بریم و روزانه به اشکال مختلف در حال برقراری ارتباط با آدم‌ها هستیم، وقتی درست نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که آغاز یک رابطه ساده می‌نماید، اما حفظ آن و برقراری تفاهم مشترک بسیار دشوار است.

کتاب راز و رمز برقراری ارتباط، با بررسی ساز و کارهای ارتباطات میان‌فردی، به ما کمک می‌کند تا ظرفیت‌های ارتباطی خود را گسترش دهیم، خود را بهتر بشناسیم، در جریان مراودات رفتار صحیح‌تری در پیش گیریم و با حفظ تعادل در رابطه آن را به تجربه‌ای سازنده و صلح‌آمیز بدل کنیم.

نویسنده این کتاب باربارا متیسون مربی بین‌المللی و روانکاو فرانسوی- آمریکایی است که بیش از بیست سال است در حوزۀ ارتباطات فرهنگی کار می‌کند. تجربیات فراوان و راهکارها و نظرات او که در این کتاب به آن پرداخته شده به افراد کمک می‌کند تا در موقعیت‌‎های فردی و کاری رابطۀ مؤثرتری با شخص یا اجتماع برقرار کنند.

تمرین‌های متعدد این کتاب به خواننده کمک می‌کند تا راه‌های خودشناسی بهتر را کشف کند و رفتاری موثری در پیش بگیرد که تجربه تعادل صحیح و روابط صلح‌آمیز و سازنده همراه داشته باشد.

به‌عنوان نمونه فصل نخست کتاب «چه جایگاهی به خود می‌دهم؟» به بررسی وجوه مختلف مواردی که برای مخاطب به‌معنی در جایگاه خود بودن است پرداخته و خواننده متوجه می‌شود که دیگران چه نقشی در رضایت‌مندی ما ایفا می‌کنند. ابزارهای در اختیار قرار داده شده تا بتوانیم جایگاهی را که مناسب‌ است تشخیص دهیم و به دیگران اجازه بدهیم که جایگاه خود را پیدا کنند.

در بخشی از این کتاب آمده است:

خیلی خسته کننده است اگر بخواهیم همه چیز را توصیف کنیم و عینی گرا باشیم. در زندگی روزمره امتحان کنید: واقع بینانه نیست و خیلی وقت گیر است. در واقع، برای این که بتوانیم بحث کنیم، از تفسیرها و موقعیت های از پیش شناخته شده که به ما در ارتباط برقرار کردن سریع کمک می کند، استفاده می کنیم:

«برو این نامه رو در صندوق پست گوشه خیابون بنداز» قابل فهم است اگر بدانیم که «انداختن نامه در صندوق پست» به معنی فرستادن نامه با پست است. به علاوه باید تمبر هم داشته باشد (ص.۵۷).

کتاب راز و رمز برقراری ارتباط نوشته باربارا متیسون و ترجمه فرزانه مهری با ۱۵۱ صفحه و شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه به تازگی منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter