گروه انتشاراتی ققنوس | واقعیت زمین لرزه فوکوشیما فاش شد
 

واقعیت زمین لرزه فوکوشیما فاش شد

نمایش خبر

......................

خبرگزاری ایرنا

دوشنبه 8 اسفند 1401

.....................

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب فوکوشیما هفتمین‌ عنوان از مجموعه چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان است. چرنوبیل، انقلاب بلشویکی، تصفیه‌های گسترده استالینی، بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی، جنبش دانشجویی دهه ۱۹۶۰ و جنگ خلیج‌فارس شش‌کتابی هستند که پیش‌تر در قالب این‌مجموعه ترجمه و منتشر شده‌اند. نسخه اصلی کتاب فوکوشیما سال ۲۰۱۴ توسط انتشارات گرین هِوِن (Greenhaven Press) منتشر شده است.

مجموعه‌ کتاب‌های چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان رویدادهای تاریخی دنیا را از قرن بیستم به بعد با ارایه تحلیل و از دیدگاه‌های مختلف بررسی می‌کنند. کتاب‌های این‌ مجموعه به گفته پدیدآورندگان، گزیده‌ای از رویدادهای مهم تاریخ را به دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان ارایه می‌کنند. تمام کتاب‌های این مجموعه دارای فهرست مطالب توضیحی ، گاهشمار، کتاب‌شناسی و نمایه است که کمک بسیاری به درک وقایع خواهد کرد.

زمین‌لرزه‌ای که پنجمین زمین لرزه قدرتمند ۱۰۰ سال گذشته به شمار می‌آمد حوادث زنجیره‌ای قدرتمندی به دنبال داشت. سونامی ناشی از این زلزله هر چیزی را که بر سر راهش قرار داشت بلعید. در حالی که مردم تلاش می‌کردند با خسارت برجای مانده از زلزله و سونامی مقابله کنند، این دو حادثه موجب انفجار شدیدی شد که نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی را لرزاند و در یکی از رآکتورهای آن نشتی ایجاد کرد. ترس فزاینده از وقوع ذوب هسته‌ای ژاپن را در بر گرفت. با تشخیص بالا بودن میزان تشعشع در تأسیسات، تلاش‌ها برای کنترل بحران آلودگی در این نیروگاه متوقف شد. زنجیره‌ای از حوادث فاجعه‌بار ثبات ژاپن را به شدت تهدید می‌کرد.

قسمتی از متن کتاب

در طول حادثه، مشکلات زیادی برای انجام دادن عملیات در سایت وجود داشت. حوادث نشان داده‌اند که اگر برای اقدامات لازم در واکنش به حادثه‌ای شدید از قبل آمادگی وجود نداشته باشد، کارهایی که می‌توان در صورت خاموشی ایستگاه در سایت انجام داد بسیار محدود است. کار احیا... باید به دلیل قطع برق دی‌سی (جریان مستقیم) به سرعت انجام می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد.

تپکو برای فعال ماندن آی‌سی (خازن ایزوله) تدابیری در نظر گرفته بود و هیچ‌گونه سیستم دستی یا آموزشی نداشت. همه اینها به وضوح مشکلات سازمانی هستند. در مورد ساختار لوله‌کشی هواکش، انجام دادن کار پیکربندی لوله‌ها در شرایط نبود برق و اوج‌گیری سطح تشعشعات به احتمال زیاد بسیار دشوار و زمان‌بر بوده است.

مهم‌تر از همه اینکه بخش‌هایی از نمودار راهنمای دستورالعمل حوادث شدید از بین رفته بود. کارگران نه تنها مجبور بودند با استفاده از این راهنمای ناقص کار کنند، بلکه از نظر وقت نیز در مضیقه بودند و باید در تاریکی با چراغ قوه که تنها منبع نور در آن وضعیت بود کار می‌کردند.

بسیاری از لایه‌های امنیتی به طور همزمان شکسته و برق چهار راکتور به طور همزمان قطع شد. اگر برخی از اتفاقات تصادفی رخ نداده بود ... واحدهای ۲ و ۳ حتی در وضعیت خطرناکتری نیز قرار می‌گرفتند. ما به این نتیجه رسیدیم که - با توجه به کمبودهای موجود در زمینه آموزش و آماده‌سازی – بعد از خاموشی کل ایستگاه، از جمله قطع منبع برق مستقیم، تغییر روند وقایع غیرممکن بود.

کتاب فوکوشیما ویراسته مایرا ایمل با ترجمه یاسمین مشرف در ۱۸۳ صفحه مصور، با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

Leave your comment
Newsletter