گروه انتشاراتی ققنوس | ما چطور تغییر می‌کنیم؟
 

ما چطور تغییر می‌کنیم؟

نمایش خبر

............................

خبرگزاری ایبنا

شنبه 20 آذر ماه 1400

...........................

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «شاید بهتره با یکی حرف بزنی» با عنوان روایت‌های یک روان‌درمانگر نوشته لوری گاتلیب به ترجمه الهام سلمانی فروغی با شمارگان 770 نسخه  به قیمت 115 هزار تومان از سوی نشر ققنوس منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه مترجم کتاب آمده است: «ما آدم‌ها برای اینکه به‌تنهایی از پس زندگی‌مان بربیاییم گاهی خیلی ناکافی‌ایم؛ و این ما نیست، پیچیدگی‌های زندگی امروزی و پیچیدگی‌های روان ما حقیقتا عمیق‌تر از آن‌اند که بخواهیم همیشه از خودمان توقع داشته باشیم که در قله خوشبختی بدرخشیم.

پخش عمده‌ای از مراحل آماده سازی این کتاب در دوران همه گیری ویروس کرونا شد، دورانی که در آن هرکدام از ما فقدان، سوگ، تنهایی، ترس، غم، خشم و احساسات و هیجانات متعدد دیگر را به شکلی تجربه کردیم که پیش از این نکرده تبعات این بحران چنان سایه سنگینی بر زندگی‌مان گسترده که احتمالا تا مدت‌ها نیز همچنان مجبوریم با آنها دست‌وپنجه نرم کنیم و خب یکی از راه‌های مطمئنی که می‌توانیم روی کمکش حساب کنیم، روان‌درمانی است - و چه‌بسا مطمئن‌ترین راه.

روان درمانی پدیده غریبی است. روزی قدم می‌گذاریم به اتاقی غریب و می‌نشینیم روبه روی غریبه ای که قرار است برایش از درونی ترین افکار و احوال خودمان بگوییم. گاهی کار به جایی می‌کشد و اساسا باید بکشد!) که به وجود چیزی در خودمان پی می‌بریم که حتی فکرش را هم نمی‌کردیم. بینشی که به مرور زمان و از طریق همین غافلگیری‌ها و البته سایر تجربه‌های داخل اتاق امن درمان - بسته به تکنیک درمانی - شکل می‌گیرد شاید مؤثرترین راهنمایمان باشد در مسیر شناختن خودمان و ساختن زندگی مان، در کتابی که پیش روی شماست نمونه‌هایی از رسیدن به چین بهایی و سپس ایجاد تغییراتی سخت و اساسی در پی آنی در آدمهایی عادی مثل من و شما به قلم قدرتمند نویسنده‌ای روایت شده که بیش و پیش از همه خودش را در معرض دید ما قرار داده است. خانم لوری گاتلیب (متولد ۱۹۶۶ در آمریکا با این کتابش، که فعلا آخرین کتاب اوست، در بین فارسی‌زبانان شناخته شده، ولي کتاب‌ها و فعالیت‌هایش فراتر از این است. علاوه بر تالیف چند کتاب پرفروشی دیگر، سخنرانی بند برگزار می‌کند، نویسنده ستون ثابت است به نام درمانگر عزیرا در مجلة لابد و یکی از میزبانان پادکستی به همین نام، با همه اینها، تخصص اصلی اش روان درمانی است که با ذوق نویسندگی و پیشینه روزنامه‌نگاری‌اش پیوند خورده سبک او در این ائر - اگر نگوییم بی سابقه - کم‌سابقه است و با چاشنی طنز رنگ‌وبوی دلنشینی گرفته، هرچند که بسیارند.»

در بخشی از مقدمه مولف هم آمده است: «کتابی که پیش رو دارید از شما می‌پرسد «ما چطور تغییر می‌کنیم؟» و خودش پاسخ می‌دهد «با ارتباط با دیگران». رابطه‌ای که این‌جا درباره‌اش می‌نویسم، رابطه میان درمانگر و بیمار، اعتمادی مقدس می‌طلبد تا وقوع هرگونه تغییری امکان پذیر شود. علاوه بر گرفتن اجازه مکتوب، مسیری طولانی پیموده‌ام تا هویت افراد را محفوظ نگه دارم و هرگونه جزئیات قابل شناسایی را حذف کنم و گاهی نیز ویژگی‌ها و ماجراهای چند شخصیت به یک شخصیت نسبت داده شده. تک‌تک تغییرات به دقت سنجیده شده اند و موشکافانه انتخاب شده‌اند تا وفاداری به روح هر داستان حفظ شود و در عین حال آن هدف بزرگ تر نیز حاصل شود: انسانیت مشترک همه‌مان آشکار شود تا بتوانیم خودمان را واضح تر ببینیم. بگذارید این طور بگویم: اگر خودتان را لابه لای صفحه‌های این کتاب پیدا کردید، بدانید که هم اتفاقی است و هم تعمدی۔

توضیحی درباره یک واژه: از کسانی که وارد فرایند درمان می‌شوند به شکل‌های مختلفی نام برده می‌شود که در این میان بیماران با مراجعان از بقیه رایج‌ترند. من معتقدم که هیچ‌‍کدام از این دو واژه حقیقتا نشان‌دهنده آن رابطه ای نیست که من با آدم‌هایی برقرار می‌کنم که باهاشان کار می‌کنم. ولی خب، آدم‌هایی که باهاشان کار می‌کنم، نامأنوس است و مراجعان هم، به دلیل وجود معانی ضمنی متعدد، ممکن است خوانندگان را به اشتباه بیندازد و در نتیجه من، برای سهولت و شفافیت، در این کتاب از بیماران استفاده می‌کنم.»

Leave your comment
Newsletter