گروه انتشاراتی ققنوس | «فلسفه برای همه»؛ آشنایی با شیوه تفکر فلاسفه
 

«فلسفه برای همه»؛ آشنایی با شیوه تفکر فلاسفه

نمایش خبر

..............................

خبرگزاری ایرنا

شنبه 17 آبان 1399

..............................

به گزارش گروه فرهنگی، فلسفه برای همه با هدف آشنا کردن خوانندگانی که با فلسفه آشنایی ندارند ولی به دنبال مطالعه دقیق و تفکری عمیق در زمینه فلسفه هستند، نگاشته شده است و می‌کوشد روش تفکر فلاسفه را درباره پرسش هایی نظیر : شناخت چیست ؟، عینی بودن یا ذهنی بودن اخلاقیات چگونه است ؟ آیا باید از قانون پیروی کرد ؟ آیا نظریات علمی معطوف به حقیقت اند یا تنها ابزاری جالب توجه برای کسب داده های قابل مشاهده محسوب می شود ؟ آیا سفر در زمان امکان پذیر است ؟ آیا از اختیار یا حق انتخاب برخورداریم ؟ روشن کند؛ پرسش‌هایی که همه ما از پیش به نوعی غیر مستقیم و غیر متفکرانه با آنها آشتایی داریم.

متیو کریسمن Matthew Chrisman نویسنده اصلی کتاب، استاد فلسفه دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند است. تحقیقات او بر نظریه اخلاق، فلسفه زبان، معرفت شناسی و فلسفه سیاسی تمرکز دارد.

وی انگیره اولیه نوشتن این اثر را حمایت از دوره ای آنلاین و آزاد و فراگیر MOOC عنوان کرده که یکی از مراکز تحقیقاتی  دانشگاه ادینبورگ باعث و بانی آن بوده و با عنوان مقدمه ای بر فلسفه منتشر ساخته است.

دوره «ام ا ا سی» MOOC در رشته های مختلف با هدف آموزش آزاد و فراگیر توسط برخی از برترین دانشگاه های دنیا راه اندازی و توسط پلتفرمی چون «کورسرا» هزاران دانشجو در سراسر دنیا از آن استفاده کرده‌اند.

کتاب فلسفه برای همه در ۹ فصل به رشته تحریر درآمده است؛ فصل اول به معرفی کلی فعالیت فلسفه ورزی و پرسش‌های فلسفی و روش معمول فلاسفه در ارائه پاسخی دقیق و نظام‌مند به پرسش های فلسفی اختصاص دارد. فصل دوم به شاخه ‌ای از فلسفه به نام اخلاق و برخی دیدگاه های مهم درباره جایگاه آن می‌پردازد.

فصل سوم کتاب به فلسفه سیاسی و ضرورت یا غیرضروری بودن اطاعت از قانون و چرایی آن پرداخته و در فصل چهارم حوزه‌ای از فلسفه به نام شناخت‌شناسی و سوالاتی در باب ماهیت شناخت بررسی شده است.

در فصل پنجم موردی خاص در تاریخ فلسفه درباره منازعه میان دیوید هیوم و توماس رید، دو فیلسوف اسکاتلندی، بر سر اینکه آیا و تحت چه شرایطی باید به شهادت دیگران درباره مسائل اعتماد کنیم مطرح شده است.

فصل ششم مسائل محوری فلسفه ذهن و خصوصا چیستی ذهن را بررسی می‌کند و فصل هفتم به شاخه دیگری از فلسفه به نام متافیزک می‌پردازد .

در فصل هفتم فلسفه علم و موضوع ماهیت و اهداف علم بررسی می‌شود و فصل نهم دوباره به متافیزیک و امکان سفر در زمان اختصاص دارد.

در بخشی از کتاب  با عنوان «شناخت در مقابل باور صادق صرف» می‌خوانیم:

اغلب می گویند باورها معطوف به صدق اند، یا در واقع وقتی ما گزاره ای را باور داریم از صحت آن نیز اطمینان داریم. وقتی باورمان صادق است، تطابقی میان آنچه می اندیشیم و آنچه هست وجود دارد. یا در واقع به درستی متوجه موضوع شده ایم. اگر صرفا باور صادق برای «نایل شدن به حقایق» کافی است، چرا شناخت شناسان درست همینجا دست از جستجو برنمی دارند و فرض را بر این قرار نمی دهند که شناخت چیزی نیست جز باور صادق ( یا در واقع «نایل شدن به حقایق»). شناخت شناسان به دلیلی موجه تردید دارند که صرف باور صادق برای توضیح باور چیستی شناخت صحیح کفایت کند چرا که شاید شما تصادفا به باوری صادق دست یافته باشید، که در این صورت امتیاز شناخت صحیح از امور به شما تعلق نمی گیرد. (ص ۸۷)

مریم تقدیسی ترجمه فلسفه برای همه را برعهده داشته است. وی دانش آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی است و ترجمه کتاب‌هایی چون طلوع زمینی نو، نیروی امید، چطور زندگی کنیم، تاریخچه کوتاهی از فلسفه و تفکر را در کارنامه خود دارد که بیشتر آنها آثاری در زمینه فلسفه و روانشناسی هستند.

انتشارات ققنوس فلسفه برای همه را در ۲۶۰ صفحه و شمارگان یک‌هزار و ۵۰۰ نسخه منتشر کرده است.

Leave your comment
Newsletter