گروه انتشاراتی ققنوس | «روبورِ فاتح» از مجموعه ژول ورن چاپ شد/پیش‌بینی اختراع هلی‌کوپتر
 

«روبورِ فاتح» از مجموعه ژول ورن چاپ شد/پیش‌بینی اختراع هلی‌کوپتر

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «روبورِ فاتح» نوشته ژول ورن به‌تازگی با ترجمه زهرا فلاح شاهرودی توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

ژول ورن نویسنده معروف ادبیات علمی تخیلیِ فرانسوی از جمله مولفانی است که تعدادی از آثارش از جمله «دور دنیا در هشتاد روز» در قالب پویانمایی یا فیلم سینمایی به مخاطبان عرضه شده است. داستان‌های ژول ورن چه به لحاظ قصه‌گویی و محتوایی به گونه‌ای هستند که از کودک ۹ ساله تا بزرگسال ۹۰ ساله با آن ارتباط برقرار می کنند.

مجموعه انتشارات ققنوس و انتشارات آفرینگان به‌عنوان زیرمجموعه آن، با توجه به اهمیت آثار ژول ورن در تاریخ ادبیات، ‌از نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۷ چاپ نسخه کاملی از مجموعه آثار این نویسنده را در دستور کار قرار داد و اقدام به چاپ نخستین آثار ادبیات علمی - تخیلی جهان و پیشگویی‌های علمی این نویسنده بزرگ در قالب رمان‌ آشنا کرد. ژول ورن متولد سال ۱۸۲۸ و درگذشته به سال ۱۹۰۵ است.

تا به حال،‌ کتاب‌های «دور دنیا در هشتاد روز»، «سفر به مرکز زمین»، «دور ماه»، «پنج هفته در بالن»، «از زمین تا ماه»‌، «میشل استروگف» و «بیست‌هزار فرسنگ زیر دریاها» در قالب مجموعه آثار ژول ورن، توسط این‌ناشر چاپ شده‌اند.

«روبورِ فاتح» عنوان جدید مجموعه آثار ژول ورن است که ترجمه آن براساس نسخه سال ۲۰۱۹ انتشارات لیور دِ پُچه انجام شده است. ژول ورن پیش از این‌که این‌کتاب را در سال ۱۸۸۵ بنویسد، ۲۹ رمان دیگر در قالب مجموعه‌داستان «سفرهای شگفت‌انگیز» نوشته بود. به‌جز این‌آثار او مجموعه‌داستان کوتاهی هم با عنوان «دکتر اُکس» و داستانی افسانه‌ای به نام «فریت فِلَک» و داستانی کوتاه به‌نام «شورشیان کشتی بونتی» نوشته و منتشر کرده بود. این سه‌اثر در مجموعه‌ای توسط انتشارات اِتزل در سال ۱۸۶۷ چاپ شد. «روبور فاتح» ابتدا به‌صورت پاورقی از ۲۹ ژوئن تا ۱۸ اوت سال ۱۸۸۶ در روزنامه مباحثات سیاسی و ادبی فرانسه چاپ شد. سپس در قالب مجموعه سفرهای شگفت‌انگیز منتشر شد.

ژول ورن در نامه‌ای به انتشارات اتزل نوشته بود «روبور فاتح» در صورتی موفق می‌شود که در قالب پاورقی قطعه‌قطعه نشود. «روبور فاتح» یکی از رمان‌های علمی تخیلی ژول ورن است که می‌توان آن را به‌نوعی پیش‌بینی اختراع هلی‌کوپتر توسط بشر دانست. این‌رمان جزئیاتی کامل درباره سرعت و وسایل پیش‌رانشی و تعادلی ارائه می‌کند؛ هرچند ارتباط زیادی با ابزارهای مورد استفاده هلی‌کوپتر امروزی ندارند. نام هلی‌کوپتر را پونتون دامه‌کور سال ۱۸۶۲ برای وسیله‌ای ابداع کرده بود که با موتور بخار حرکت می‌کرد نه برق. اما ژول ورن، شخصیت روبرو نابغه را به استفاده از این «روح جهان» (اصطلاح خودش) وا داشت. اولین‌پرواز هلی‌کوپتر به مفهوم نوین آن، سال ۱۹۰۷ با وسیله‌ای که پل کورنو طراحی کرده بود، انجام شد.

این‌رمان ۱۸ فصل دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از:

«وقتی دانشمند و غیردانشمند حیران می‌شوند»، «بحث اعضای موسسه وِلدون بدون اتفاق نظر»، «وقتی تازه‌وارد نیازی به معارفه ندارد چون خودش را معرفی می‌کند»، «درباره فرایکولینِ پیشخدمت که ماه را روسفید می‌کند»، «وقتی دشمنی بین رئیس و دبیر موسسه ولدون به حالت تعلیق درمی‌آید»، «بهتر است مهندس‌ها، مکانیک‌ها و سایر دانشمندها بگذرند»، «عمو پرودان و فیل اوانز همچنان نمی‌خواهند متقاعد شوند»، «روبور تصمیم می‌گیرد به سوال مهمی که از او شده پاسخ دهد»، «پیمودن مسیر ده هزار کیلومتری که به جهشی حیرت‌انگیز ختم می‌شود»، «چرا و چگونه فرایکولینِ پیشخدمت را یدک کشیدند؟»، «وقتی خشم عمو پرودان مثل مجذور سرعت افزایش می‌یابد»، «مهندس روبور انگار می‌خواست برنده جایزه فرهنگستان علوم فرانسه شود»، «عبور عمو پرودان و فیل اوانز از روی اقیانوس بدون دریازدگی»، «آلباتروس کاری می‌کند که شاید هرگز نتوان کرد»، «اتفاقاتی که واقعا ارزش نقل کردن دارند»، «وقتی احتمالا خواننده به ابهامی ملال‌آور دچار می‌شود»، «دو ماه به عقب بازمی‌گردیم و نُه ماه به جلو می‌رویم» و «پایان ناتمام داستان واقعی آلباتروس»

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

در پایین، حجم عظیم مایع بی‌وقفه فرومی‌ریخت، همچون یک جریان عظیم کریستالی در میان هزاران رنگین‌کمان که از شکست نور و تجزیه پرتوهای خورشید شکل گرفته بود. منظره‌ای استثنایی بود.

در مقابل این آبشارها،‌ پلی که مثل ریسمانی کشیده شده بود یک سمت کرانه رودخانه را به سمت دیگر متصل می‌کرد. سه مایل پایین‌تر، پل معلقی قرار داشت و روی آن قطاری می‌خزید که از کرانه کانادایی به کرانه آمریکایی می‌رفت.

فیل اوانز فریاد زد: «آبشار نیاگارا!»

و این فریاد از دهانش در رفت، در حالی که عمو پرودان تمام تلاشش را می‌کرد که هیچ‌کدام از این شگفتی‌ها را تحسین نکند.

یک دقیقه بعد آلباتروس رودخانه‌ای که ایالات متحده و کانادا را از هم جدا می‌کند پشت سر گذاشته و در حال حرکت بر فراز قلمرو وسیع آمریکای شمالی بود.

این‌کتاب با ۲۸۵ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۸ هزار تومان منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter