گروه انتشاراتی ققنوس | روایت یک مرگ از چند زاویه مختلف/ «مرگ‌یاری» از یک درون‌مایه آغاز شد
 

روایت یک مرگ از چند زاویه مختلف/ «مرگ‌یاری» از یک درون‌مایه آغاز شد

نمایش خبر

.....................

خبرگزاری صبا

بیست تیر 1401

....................

تکتم توسلی نویسنده کتاب «مرگ‌یاری» که به همت نشر هیلا به چاپ رسیده است در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا عنوان کرد: ما در کلاس های آقای جمال میرصادقی یاد می‌گیریم که برای نوشتن از درون‌مایه شروع کنیم. درون‌مایه هم به‌طور خلاصه آن‌چیزی‌ست که ما می خواهیم به مخاطب خودمان بگوییم، چه در یک جمله باشد یا در داستان کوتاه و رمان، یعنی ابتدا باید یک دغدغه فکری وجود داشته باشد تا برای آن دنبال موضوع بگردیم.

او ادامه داد: درون‌مایه من در این رمان قضاوت آدم‌ها نسبت به یکدیگر و تاثیری بود که روی هم می گذارند. گاهی خود ما آدم‌ها از تاثیراتی که روی دیگران می‌گذاریم‌ غافلیم، درحالی که می‌تواند زندگی یک نفر را تغییر دهد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: ممکن است برای هرکدام از این شخصیت‌های رمان تحقیق کرده باشم و گاهی با مشاهده به آن‌ها پی برده باشم. البته هیچکدام از این شخصیت‌ها در عالم واقع وجود خارجی ندارند اما ممکن است هرکدام از آن‌ها براساس شخصیت انسان‌های مختلف شکل گرفته باشند.

او درباره انتخاب چند راوی برای این رمان توضیح داد: من ابتدا هفت نفر را انتخاب کرده بودم که داستان را روایت کنند اما در آن صورت فصل‌ها خیلی طولانی شد و احساس کردم زیاده‌گویی است و بعدها سعی کردم فصل‌ها را تقسیم کنم تا برای مخاطب جذاب تر باشد. من داستان را از زوایای مختلف روایت کردم.

نویسنده «موزه اشیای آشغالی» درباره محتوای کتاب خود گفت: در این رمان یکسری آدم‌ها هستند که هرکدام جداگانه درباره نوع زندگی خود صحبت می‌کنند و در خلال این موضوع از شخصیتی به نام پدرام صحبت می‌کنند که به تازگی فوت کرده است. تا پایان داستان اتفاقاتی رخ می دهد و در نهایت دوست پدرام در فصل آخر درباره فوت او صحبت می‌کند و گره‌های فصل‌های قبل باز می‌شود.

او افزود: با تجربه‌ای که دارم فکر می‌کنم این کتاب جزو رمان‌هایی است که اگر برای بار دوم خوانده شود، مخاطب کلیدهای اصلی داستان را بیشتر درک می‌کند.

توسلی در پایان از نوشتن یک نمایشنامه خبر داد داد گفت: در حال حاضر مشغول نوشتن یک نمایشنامه هستم که آن هم درباره مرگ است.

ندا زنگینه

Leave your comment
Newsletter