گروه انتشاراتی ققنوس | روایت «ترانزیت» از انسان‌هایی که مجبور به مهاجرت هستند | نویسنده‌ای که در آغاز جنگ جهانی دوم به اجبار آلمان را ترک کرد
 

روایت «ترانزیت» از انسان‌هایی که مجبور به مهاجرت هستند | نویسنده‌ای که در آغاز جنگ جهانی دوم به اجبار آلمان را ترک کرد

نمایش خبر

......................

خبرگزاری هنرآنلاین

جمعه 19 شهریور 1400

......................

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این رمان شامل ۱۰ فصل به‌ضمیمه یک پسگفتار به قلم هاینریش بل است. موضوع  رمان «ترانزیت» درباره افرادی است که تحت‌تعقیب نازی‌ها در پی گرفتن ویزا و تهیه مدارک لازم هستند تا بتوانند جان خود را نجات دهند. این آدم‌ها تمایلی به‌مهاجرت ندارند ولی مجبورند از شرق به غرب به امید زندگی بهتر فرار کنند که با چالش‌هایی هم مواجهند. در این شرایط مردمانی که با هم غریب هستند در کافه‌های شهر یا در میانه رفتن از سفارتی به سفارت دیگر با هم روبه‌رو می‌شوند و برای دقایقی هر چند کوتاه امید، ترس، رویا، یاس و شور زندگی آن‌ها را با یکدیگر پیوند می‌دهد.

آنا زِگِرس نویسنده این کتاب خودش در آغاز جنگ جهانی دوم مجبور به فرار و ترک آلمان شد. او «ترانزیت» را با محور آدم‌های تحت‌تعقیب نازی‌ها و در تکاپو برای گرفتن روادید و مهر شدن مدارک نوشته است. این رمان در سال ۱۹۴۴ منتشر شده ولی متاسفانه داستان آن هنوز ادامه دارد.

در بخشی از نوشته هاینریش بل بر این کتاب آمده است: «به باور من، این رمان زیباترین اثری است که زِگِرس نوشته است، شک دارم که در ادبیات ما پس از سال هزار و نهصد و سی و سه رمانی با چنین قاطعیت خوابگردانه‌ای نوشته‌شده و در عین حال بی‌عیب و نقص باشد. داستانی که این‌جا روایت می‌شود، موضوعی که بدان پرداخته می‌شود، تاثیرگذارتر از هزاران هزار مخالفت و اعتراض قاطعانه به وضعیت انسانی است که تمایل به مهاجرت ندارد ولی مجبور می‌شود از شرق به غرب فرار کند، و باید برای دریافت چیزی بجنگد-شاید حتی به قیمت خون یا جانش-که حتی خوش‌نیت‌ترین ماموران نیز نمی‌توانند آن را صادر کنند: همان ویزای خروجی که هزاران نفر در سال هزار و نهصد و چهل و چهار در مارسی آرزوی گرفتن آن را داشتند و برای گرفتنش زیر بار هر ذلتی می‌رفتند».

در صفحه ۱۶۳ رمان «ترانزیت» می‌خوانیم: «در کافه بولو دِ لو نشستم. آدم‌های اطرافم همه دچار ترس و اضطراب بودند، چون وقت ناهار ماشینی با صلیب شکسته از خیابان کانابیه پایین آمده بود. احتمالا یکی از کمیسیون‌هایی بود که با اسپانیایی‌ها، ایتالیایی‌ها و نماینده‌های ویشی در یکی از هتل‌های بزرگ مذاکره می‌کرد. مردم جوری رفتار می‌کردند انگار شخص شیطان بوده که با سرعت از خیابان کانابیه پایین می‌آمده، گویی او می‌توانست گله گمگشته را در آغل سیم‌خاردار کشیده‌اش محبوس کند. چیزی نمانده بود که همگی در دریا بپرند، چون در آن زمان هیچ کشتی‌ای از بندر حرکت نمی‌کرد».

نتی رایلینگ در سال ۱۹۰۰ در شهر ماینتس متولد شد. نخستین اثر او در سال ۱۹۲۴ با عنوان «مردگان در جزیره جال» منتشر شد. از سال ۱۹۲۸ برای نویسندگی نام مستعار آنا زِگِرس را برگزید. «قیام ماهیگیران سن باربارا» برنده جایزه کلایست، «هفتمین صلیب»، «مرده‌ها جوان می‌مانند»، «تصمیم» و «اعتماد» از جمله آثارش محسوب می‌شوند. او در سال ۱۹۸۳ در برلین درگذشت.

کتاب «ترانزیت» نوشته آنا زِگِرس با ترجمه ستاره نوتاج در شمارگان ۷۷۰ نسخه و با قیمت ۵۸ هزار تومان توسط انتشارات ققنوس روانه بازار شده است.

Leave your comment
Newsletter