گروه انتشاراتی ققنوس | روایتی زنانه از جنگ، مهاجرت و مفهوم خانه
 

روایتی زنانه از جنگ، مهاجرت و مفهوم خانه

نمایش خبر

...................

خبرگزاری ایلنا

دوشنبه 22 خرداد 1402

...................

به گزارش ایلنا، «این خانه از آن من است» روایتی زنانه از جنگ، مهاجرت و خانه است؛ خانه به مفهوم جایی برای ماندن، جایی برای تعلق داشتن و جایی برای ریشه گرفتن؛ خانه‌ای در روستایی با نام آلتس لاند (Altes Land) یا سرزمین کهن که به مأمنی برای بی‌خانمانان تبدیل می‌شود: اول برای یک کودک و مادرش که از جنگ به آنجا گریخته‌اند و دهه‌ها بعد برای زن جوانی با کودک خردسالش که از زندگی شلوغ کلان شهر هامبورگ به آن خانه پناه برده اند. 

دورته هانزن، نویسنده آلمانی در نخستین رمانش که در سال ۲۰۱۵ در آلمان منتشر شده و ماه‌ها در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های آلمانی زبان بوده است، با مهارتی چشمگیر خواننده را در روایتی غیرخطی به دنبال خود می‌کشاند و استعداد خود در شخصیت‌پردازی را به نمایش می‌گذارد. 

او در این کتاب مفاهیم عمیقی همچون انسان دوستی، عشق و هویت را با مایه‌ای از طنز در هم می‌آمیزد تا با درگیرکردن خواننده با شخصیت‌های متنوعی که ایجاد کرده، تجربه‌ای عمیق از خواندن را شکل دهد. 

دورته هانزن، ۵۹ ساله، اهل آلمان، دارای دکترای زبان‌شناسی از دانشگاه هامبورگ است و سال‌ها در روزنامه ها، مجلات و شبکه‌های رادیویی به کار خبرنگاری و سردبیری پرداخته است. 

نویسنده، به عنوان یک زبان شناس، در لابلای سطور کتاب، جملاتی به گویش آلمانی سفلا (گویش مادری خود) می‌آورد و به نوعی ضمن معرفییک روستای تاریخی و سبک زندگی ساکنانش، به زنده کردن این گویشِ در معرض خطر می‌پردازد. 

هانزن با این کتاب، جوایزی از جمله جایزه کتاب برگزیره کتابفروشان مستقل (۲۰۱۵) و جایزه ادبییوزدوم (۲۰۱۶) را کسب کرده و تاکنون دو رمان دیگر به نام‌های ساعت ظهر و دریا نیز از وی منتشر شده است. 

کتاب «این خانه از آن من است»، نوشته دورته هانزن، در ۲۸۸ صفحه، به قیمت ۱۸۰ هزار تومان، در قطع رقعی، با جلد شومیز و با ترجمه فاطمه اتراکی از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار شده است. 

در بخشی از کتاب آمده است: 

دو زن با دو فنجان قهوه، همیشه همین طور شروع می‌شود؛ بازکرذن سفره دل برای هم و درددل کردن پشت میز آشپزخانه، از هر دری سخنی گفتن، از همه چیز و هیچ چیز، از بچه ها، از کار و از مردها. زندگی من، زندگی تو، گفتگوهایی همچون معامله کالا به کالا. تو رازی از خودت به من می‌گوییو من پیش تو چیزی اعتراف می‌کنم. تو مرا دلداری می‌دهی و من تحسینت می‌کنم.

Leave your comment
Newsletter