گروه انتشاراتی ققنوس | «درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها و کُشتی با فرشته» منتشر شد
 

«درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها و کُشتی با فرشته» منتشر شد

نمایش خبر

به گزارش خبرنگار ایلنا، معروف‌ترین اثر رولان بارت در زمینۀ روایت‌شناسی، مقالۀ «درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها» (۱۹۶۶) است که به همراه مقالات مهمی از گریماس، برمون، اکو، متز، تودوروف و ژنت در شمارۀ هشتم مجلۀ کامونیکاسیون با عنوان «پژوهش‌های نشانه‌شناسی: تحلیل ساختاری روایت» چاپ شده است. بارت در کنار ساختارگرایان و بهره‌گیری از نظریات صورت‌گرایانی چون پراپ و توماشفسکی، روایت را در سه سطح توصیفی کارکردها، کنش‌ها و روایتگری بررسی می‌کند. اما در مقالۀ کمتر مشهور «کشتی با فرشته: تحلیل متنی سفر پیدایش ۳۲ (۲۳-۳۳)» (۱۹۷۱)، با وجود چشم‌اندازهای ساختاری، به سوی تحلیل متنی حرکت می‌کند و پس از تحلیل پی‌رفتی، مروری بر تحلیل ساختاری (کنشوری و کارکردی) داستان دارد. در مقالۀ نخست واحدهای کارکردی به دو دستۀ کارکردها (کارکردهای اصلی و کنش‌یارها) و نمایه‌ها (نمایه‌ها و آگاهانندگان) تقسیم می‌شود، اما در دومی که به گزارش کشتی یعقوب در کتاب مقدس می‌پردازد جیرجیرِ خواناییِ دو زیرپی‌رفت موضوع اصلی است.

کتاب «درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها و کُشتی با فرشته» نوشته رولان بارت توسط محمد راغب ترجمه شده است و نشرققنوس آنرا با قیمت ۲۸ هزار تومان روانه بازار کرده است.

این کتاب ۱۰۴ صفحه‌ای به بخش‌های مختلف از زبان روایت، کارکردها، کنش‌ها، روایتگردی گرفته تا نظام روایت و البته بخش کشتی با

فرشته که تحلیل متنی سفر پیدایش است، تقسیم شده.

.............................

خبرگزاری ایلنا

پنجشنبه 2 دی ماه 1400

..............................

Leave your comment
Newsletter