گروه انتشاراتی ققنوس | این کتاب شما را از مخمصه دروغ رهایی می‌دهد
 

این کتاب شما را از مخمصه دروغ رهایی می‌دهد

نمایش خبر

...........................

خبرگزاری ایبنا

یکشنبه 21 آذر 1400

...........................

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اثر حاضر کتابی است درباره دروغگویی و منظور نویسنده دروغ‌های آگاهانه نیست و منظور دروغ‌های ناآگاهانه است که همه جا شاهدش هستیم. این دروغ‌های ناآگاهانه با وجود بی‌قصد و غرض بودن گوینده، حُسن نیت و یا سرسری بودنشان مخرب‌اند. نویسنده پس از سی سال کار روانشناسی به این نتیجه رسیده است که همه مشکلات زندگی در پی یک دروغ ایجاد می‌شود.

هر دروغی دروغ دیگر به دنبال دارد و در اختلالاتی مانند اضطراب، وسواس، افسردگی، ترس‌های بی‌منطق، ناتوانی در لذت بردن از زندگی، بلاتکلیفی، وجود مشکل در دوست داشتن و دوست داشته شدن، اعتیاد به مواد مخدر، خشونت خانگی ـ چه در نقش ظالم و چه در نقش قربانی ـ یا مشکلات عدیده روابط که مردم را به سمت روان درمانی سوق می‌دهد، دروغ نقش مهمی ایفا می‌کند.

«دروغگویی و علت روان درمانی»، «شخصیتی متولد می‌شود و چرا»، «سیستم‌های دفاعی و نشانه‌ها»، «افشای دروغ: مقاومت و فرایند روان درمانی و درمان» عناوین فصل‌های کتاب است.

بنت پولوگ در فصل اول اشاره می‌کند زندگی انسان‌ها به راهنما نیاز دارد و نیاز به راهنما در مواردی صدق می‌کند که زندگی از مسیر اصلی خود خارج شده باشد. فصل دوم به این موضوع اشاره می‌کند که روان درمانی روندی منطقی است و فرایندی مرموز نیست. فرایند روان‌درمانی بر اساس واقعیات و منطق پیش می‌رود و این همان اصلی است که می‌تواند فرد را از سردرگمی در مقابل موجی از فرضیات انتزاعی و حتی عجیب روان شناختی در جلسات روان‌درمانی نجات دهد. در فصل سوم مولف کلیاتی را درباره علت خلق شخصیت و علت داشتن شخصیت مطرح می‌کند. مولف نشان داده است چطور دو هدف اصلی و ابتدایی وجودی ممکن است به احساسات و رفتارهای بی‌منطق و غامض بعدی در زندگی تبدیل شود.

در فصل چهارم این موضوع بررسی می‌شود که چطور شگردهای آغازین و اولین دروغ‌های زندگی به احساسات و رفتارهایی بی‌منطق و منفی تبدیل می‌شوند که آن‌ها را نشانه نامیده است. در این فصل نویسنده اشاره کرده است که روابط اجتماعی اولیه در زندگی فرد چطور باعث ایجاد روش‌های دفاعی و نشانه‌ها در او می‌شود و شخصیت او را شکل می‌دهد.

فصل پنجم به این موضوع می‌پردازد که مقاومت پدیده‌ای بغرنج، پیچیده و پایدار در روان درمانی و در زندگی است. در اشکال مختلف و اغلب به شکل نامحسوس و خارج از حوزه آگاهی در زندگی‌مان رخنه می‌کند. مقاومت در واقع نه فقط مانع از دیدن چیزی می‌شود که نیاز داریم درباره اش یاد بگیریم، بلکه از یادگیری آنچه باید یاد بگیریم جلوگیری می‌کند و مانع از آن می‌شود که به خطاهایمان پی ببریم.
 



روان درمانی چیست؟
به اعتقاد مولف ما زمانی از سردرگمی و گرفتاری رها می‌شویم که دروغ‌ها برملا شوند و آگاهی‌مان به سطحی فراتر از توان فکر افزایش یابد. روان درمانی فرایندی است که این امر را تحقق‌پذیر می‌سازد. این فرایند موجب می‌شود از طریق افزایش آگاهی از افکار، احساسات، افکار و اعمال نامطلوب را در خود تغییر دهیم. فقط از طریق این آگاهی است که می‌توانیم نسبت به موضوعی که آزارمان می‌دهد شناخت پیدا کنیم و در رفتار، تفکر و احساسات تغییر ایجاد کنیم.

نویسنده در این اثر درباره روان‌درمانی کودکان و نوجوانان هم صحبت به میان می‌آورد و معتقد است کودکان نیز همچون سایر مردم‌اند و هر چیزی که تا به حال در مورد روان درمانی گفته شده است درباره آن‌ها هم صدق می‌کند. بدیهی است که کودک به خواست خود به درمانگر مراجعه نمی‌کند و قطعا اطرافیان او هستند که اعتقاد دارند کودک به کمک نیاز دارد. از این رو درجه مقاومت در آن‌ها بالاتر است و شاید مشاهده پیشرفت در آن‌ها مستلزم شرکت در جلساتی بیش از جلسات بزرگسالان باشد. همچنین روان درمانگر کودکان باید کشش و جذبه بیشتری برای کودک داشته و پوست کلفت تر از روان درمانگر بزرگسالان باشد.

کتاب «دروغ ممنوع» اثر بنت پولوگ با ترجمه مریم تقدیسی در 200 صفحه به بهای 48 هزار تومان از سوی نشر ققنوس به چاپ رسیده است.

Leave your comment
Newsletter