گروه انتشاراتی ققنوس | انتشار داستانی عاشقانه از الموت
 

انتشار داستانی عاشقانه از الموت

نمایش خبر

.............................

خبرگزاری ایسنا

شنبه 24 خرداد 1399

.............................

ه گزارش ایسنا، این کتاب که داستانی عاشقانه از اهالی منطقه الموت است با قیمت ۲۸هزار تومان توسط نشر ققنوس به چاپ رسیده است.

در معرفی ناشر از کتاب «عزیز و نگار» که چاپ پنجم آن را منتشر کرده، آمده است: این داستان بیش از ۴۰۰ سال در منطقه الموت به صورت روایت‌های مختلفی سینه به سینه نقل شده تا این‌که برای نخستین‌بار یوسف علیخانی در سال ۱۳۸۱ پنج روایت از آن را در این کتاب گردآورد.

علیخانی خود درباره گردآوری این کتاب می‌گوید: من از سر شوقم چند سالی را به گردآوری آداب و رسوم مردم منطقه الموت پرداختم. قصه عزیز و نگار هم به ذات فرهنگی هنری ادبی منطقه البرز پیوند می‌خورد و حتی می‌توان ردش را در دوره رفیقان الموت و قبل‌تر از آن در دوره ناصرخسرو جست.

او همچنین بیان می‌کند: این کتاب یک کار خلاقه نیست. من نسخه‌های دیگر این کتاب را هم آماده کرده بودم. قرار بود جلدهای بعدی‌اش را هم در بیاورم. وسوسه شده بودم نسخه‌های شفاهی دیگری را هم جمع بکنم. خیلی نقشه‌ها برای این کتاب داشتم اما انتشارات ققنوس پیشنهاد داد که این کتاب تک‌جلدی بماند و ابهت آن حفظ بشود.

«عزیز و نگار» حاصل سال‌هایی است که نویسنده در منطقه الموت به دنبال گردآوری داستان‌ها و قصه‌های عامیانه مردم منطقه الموت بوده است. علیخانی در این کتاب با در کنار هم قرار دادن پنج روایت مختلف از این افسانه هم تنوع روایی این داستان را به نمایش کشیده و هم سعی کرده جذابیت زبان و بیان بومی این قصه را برای مخاطبانش حفظ کند.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: زمانی که محمدعلی گرکانی شاعر در سال ۱۳۳۰ شمسی نسخه‌ای دست‌نویس از داستان عامیانه «عزیز و نگار» را به شرکت نسبی کانون کتاب ناصرخسرو پیشنهاد می‌داد که اگر چاپش کنید، فروش خوبی خواهد داشت، نه نویسنده‌اش را می‌شناخت و نه می‌دانست این داستان چند صدسال پیش در مناطقی که مردم به گویش تاتی سخن می‌گویند، رواج داشته است. عزیز و نگار داستان دو دلداده آردکانی است که قدمت آن به چند قرن می‌رسد. به احتمال قریب به یقین باید داستان عشق عزیز و نگار را آخرین حلقه گمشدگی دلدادگی عاشقان دانست که بارها در تاریخ ادبیات فارسی شاهد نمونه‌ای از آن‌ها بوده‌ایم.

یوسف علیخانی این کتاب را به راویان طالقانی، رودبار الموتی، رودبار شهرستانی، تنکابنی، اشکوری، گیلانی و مازندرانی این قصه عامیانه تقدیم کرده است.

این نویسنده همچنین در زمینه پژوهش در داستان‌های بومی، کتاب «در جستجوی حسن صباح» را نیز در نشر ققنوس منتشر کرده است.

Leave your comment
Newsletter