گروه انتشاراتی ققنوس | اقتدارگرایی چگونه عمل می‌کند؟
 

اقتدارگرایی چگونه عمل می‌کند؟

نمایش خبر

.....................

خبرگزاری کتاب (ایبنا)

سه شنبه 22 شهریور 1401

.....................

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «برآمدن اقتدارگرایی» ویراسته گری وینر با ترجمه شهریار خواجیان مجموعه‌ای است از جستارهایی که چگونگی و چرایی بازگشت اقتدارگرایی در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم را بررسی می‌کند. همچنین دلایل اقبال مردم به اقتدارگرایی و حتی رأی موافق دادن به آن را برمی‌شمارد. این کتاب چگونگی مقابله با اقتدارگرایان و شکست آنان با استفاده از روش‌های آزموده‌شده و مؤثر را در قالب دیدگاه‌های صاحب‌نظران حوزه سیاست ارائه می‌دهد. این کتاب دومین جلد از مجموعه دیدگاه‌های جهانی است و در نظر دارد مجموعه‌ای کامل از اطلاعات مورد نیاز را در اختیار خوانندگانی قرار دهد که درصدد کشف ارتباطات بین‌المللی هستند.

گری وینر، نویسنده ویراستار بیش از 30 کتاب تحلیلی، تاریخی و سیاسی است. کتاب‌ جدید او «ترامپ گرایی و آینده حزب جمهوریخواه» است که به‌زودی منتشر خواهند شد. در این‌کتاب همچنین، دلایل اقبال مردم به اقتدارگرایی و حتی رأی موافق دادن به آن بررسی می‌شود. در مقالات «برآمدن اقتدارگرایی» چگونگی مقابله با اقتدارگرایان و شکست آنان با استفاده از روش‌های آزموده‌شده و مؤثر در دیدگاه‌های صاحب‌نظران حوزه سیاست مورد کند و کاو قرار می‌گیرد.

مقالات این‌کتاب در چهار بخش اصلی «برآمدن جهانی اقتدارگرایی»، «علل اقتدارگرایی»، «آیا اقتدارگرایی همواره بد است؟» و «نبرد با اقتدارگرایی» سامانه یافته‌اند. بخش اول مشتمل بر پنج مقاله «آیا دموکراسی جهانی به دردسر افتاده است؟»، «نظم دموکراتیک پس از جنگ سرد با تهدیدی بی‌سابقه روبه‌روست»، «پرسش‌هایی درباره دموکراسی در نیجریه»، «ونزوئلا و آغاز دوران جدید اقتدارگرایی» و «ظهور نواقتدارگرایی دموکراسی را در اروپا تهدید می‌کند» است.

«خاستگاه‌های اقتدارگرایی مدرن»، «امواج پیاپی اقتدارگرایی»، «بازگشت رهبران قدرتمند در سراسر کشورهای جهان»، «آزادی اینترنت: ابزاری برای دموکراسی یا اقتدارگرایی؟»، «پوپولیسم راست افراطی و اراده مردم» و «دموکراسی در تقلای ریشه‌یابی در جمهوری‌های شوروی پیشین است» عناوین 6 مقاله در بخش دوم کتاب هستند.

مخاطبان در بخش سوم کتاب با عناوینی چون «آیا اقتدارگرایی واقعا نظام بدی است؟»، «محدودیت‌های رفاه تحت حکومت اقتدارگرا در سنگاپور»، «شی جین‌پینگ در چین: یک اقتدارگرای خوب؟»، «اطمینان‌ناپذیری روش‌های دستیابی به پیشرفت اقتصادی در چین و سنگاپور ۱۵۴» و «دوران نوین سرکوب در مصر» آشنا می‌شوند.

چهارمین بخش کتاب شامل عناوینی چون «راه آزموده شکست اقتدارگرایی»، «اقتدارگرایی در آفریقا باید متوقف شود»، «قواعد مبارزه با اقتدارگرایی»، «چالشی بودن مبارزه با قدرت هوشمند در استرالیا» و «دموکراسی در ایالات متحده و اروپا به دردسر افتاده است» است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم: «این پرسش ممکن است مطرح شود که در دهه‌های آغازین قرن بیست و یکم دقیقا چه می‌گذرد که کشورهایی که در اواخر قرن بیستم به دموکراسی گرویده بودند هر چه بیشتر به سوی اقتدارگرایی تغییر جهت داده‌اند. در پی سقوط اتحاد شوروی، حتی آن کشور به سوی انتحابات ازاد و باز رفت. اما ولادیمیر پوتین رفته رفته و سپس به ناگهان قدرت را از مردم گرفت و کشور را بیشتر شبیه به اتحاد شوروی پیش از فدراسیون روسیه گردانید. اقتداگرایان امروز از گونه جدیدی هستند و از خطاهای رهبران فاشیست گذشته آموخته‌اند. آنها برای حفظ قدرت و فرونشاندن انتقاد خارجی، با برگزاری انتخابات پوسته دموکراسی را نگه می‌دارند...»

کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» ویراسته گری وینر با ترجمه شهریار خواجیان با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه در ۲۳۲ صفحه، و به قیمت ۸۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter