گروه انتشاراتی ققنوس | بررسی تاریخ دوره اشکانیان از دریچه‌ای نو
 

بررسی تاریخ دوره اشکانیان از دریچه‌ای نو

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌  «شاهنشاهی پارتیان و ساسانیان متقدم»، نوشته وستا سرخوش، الیزابت پندلتون، میشائیل آلرام و تورج دریایی با ترجمه مهناز بابایی توسط انتشارات ققنوس منتشر و روانه بازار نشر شد.

در معرفی این اثر آمده است: اگرچه بخش زیادی از اطلاعات اولیه در خصوص این دوره اشکانیان از مدارک سکه شناختی حاصل می‌شود، طی چند دهه گذشته پژوهش‌های تازه در باب جنبه‌های وسیع‌تری از شاهنشاهی اشکانی و ساسانی انجام شده است. 

علی‌رغم تغییر سلسله حاکم این دو شاهنشاهی ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر داشتند و نمی‌توان آنها را نهاد‌های جدا از هم در نظر گرفت. تداوم نفوذ پارتیان به خصوص در اوایل دوره ساسانی غیرقابل انکار است. کمبود اطلاعات دقیق تاریخی، کمبود نسبی محوطه‌های کاوش شده در ایران، ناآگاهی پژوهشگران غربی از گزارش‌های باستان‌شناختی منتشر شده در ایران و در نهایت مشکلات اجتناب ناپذیر در خصوص تحقیقات دانشگاهی که ناشی از شرایط سیاسی دوره اخیر است، همگی باعث شده دانش ما از دوره اشکانی محدود باشد. ا

گرچه پژوهشگران غربی کوشش بسیار کردند تا این دوره را در بستر تاریخی و فرهنگی خود بنشانند، اما همچنان رویکردهای سنتی رواج دارد که بیشتر متأثر از منابع یونانی و لاتین است.

کتاب «شاهنشاهی پارتیان و ساسانیان متقدم»، شامل 14 مقاله است که تاریخ دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی را از جنبه‌های گوناگون بررسی می‌کند. محتوای این مقالات مسائل مربوط به تاریخ سیاسی، موضوعات زبان‌شناختی، باستان‌شناختی و سکه‌شناسی است که نشان از فرهنگ غنی آن دوره دارند.

این مقالات همچنین دیدگاه‌هایی نو در خصوص ایدئولوژی، تبارشناسی سلطنتی، نهادهای اجتماعی، تاکتیک‌های نظامی، تحولات زبانی و ارتباطات تجاری عرضه می‌کنند. این کتاب به بررسی فرهنگ مادی، زبان‌شناسی و دین در دوران شاهنشاهی اشکانی و اوایل دوره ساسانی می‌پردازد.

انتشارات ققنوس این کتاب را در 239 صفحه به قیمت 69 هزارتومان منتشر و روانه بازار نشر کرد.

Leave your comment
Newsletter