گروه انتشاراتی ققنوس | انسان‌ها در عرض سه دقیقه تعامل اجتماعی دروغ می‌گویند | ترجمه کتاب بنت پولوگ درباره دروغ‌های ناآگاهانه
 

انسان‌ها در عرض سه دقیقه تعامل اجتماعی دروغ می‌گویند | ترجمه کتاب بنت پولوگ درباره دروغ‌های ناآگاهانه

نمایش خبر

.........................

خبرگزاری هنرآنلاین

جمعه 18 آذرماه 1400

.........................

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب از ۶ بخش تحت‌عناوین «مشکل»، «دروغگویی و علت روان‌درمانی»، «شخصیتی متولد می‌شود، و چرا»، «سیستم‌های دفاعی و نشانه‌ها»، «افشای دروغ: مقاومت و فرایند روان‌درمانی» و «درمان» تشکیل شده است.

کتاب «دروغ ممنوع» درباره دروغگویی است اما نه دروغ‌های آگاهانه. دروغ‌های ناآگاهانه‌ای که همه جا شاهدیم. تحقیقاتی که حدود ۱۲ سال پیش در دانشگاه تورنتو انجام شده نشان می‌دهد مردم حتی در عرض سه دقیقه تعامل اجتماعی دروغ می‌گویند و تا زمانی که عملکرد خود را دوباره مرور نکنند حتی متوجه دروغ‌هایی که گفته‌اند نمی‌شوند.

بنت پولوگ نویسنده این کتاب به‌عنوان یک روان‌شناس که سی سال است فعالیت دارد به این نتیجه رسیده که همه مشکلات زندگی از یک دروغ شروع می‌شود. او معتقد است هر دروغ دروغی دیگر را به دنبال دارد و اگرچه در هر فرد لایه‌های مختلف دروغ ممکن است وجود داشته باشد اما مسئله همچنان دروغ است.

پولوگ توضیح می‌دهد در اختلالاتی مانند اضطراب، وسواس، افسردگی، ترس‌های بی‌منطق، ناتوانی در لذت بردن از زندگی، بلاتکلیفی، وجود مشکل در دوست داشتن و دوست داشته شدن، اعتیاد به مواد مخدر، خشونت خانگی چه در نقش ظالم و چه در نقش قربانی یا مشکلات عدیده روابط که مردم را به سمت روان‌درمانی سوق می‌دهند دروغ نقش مهمی ایفا می‌کند و همان‌طور که روان‌درمانگرهای مختلف هر یک به زبان خود بیان کرده‌اند، افشاگری آن دروغ‌هاست که تسکین به دنبال دارد.

در صفحه ۱۲۷ این کتاب می‌خوانیم: «قابل ذکر است که در روان‌درمانی مسئله سرزنش والدین یا دیگران مطرح نیست. منظور از بررسی و گفت‌وگو درباره گذشته افزایش آگاهی درباره اتفاقات و تاثیرات آن بر روی شماست تا بتوانید از آن تجارب رهایی یابید و زندگی دلخواهتان را پیش بگیرید. حداقل در آغاز این موضوع که شما کودکی بودید که به هیچ صراطی مستقیم نبود یا والدینتان افرادی سرد و بی‌محبت بودند اهمیتی ندارد؛ موضوع حایز اهمیت مسائلی است که شما تجربه کرده‌اید، نحوه تفسیر شما از آن‌هاست، نحوه سازگار کردن خودتان با آن‌ها و چگونگی تداخلشان با زندگی کنونی‌تان. فردی را با افسردگی و احساس محرومیت مزمن در نظر بگیرید که همیشه از این که دوستانش از او حمایت نمی‌کنند شکایت دارد و رنج می‌کشد. شاید به این دلیل است که دوستان خودخواهی انتخاب می‌کند. شاید هم به این دلیل که خواسته‌های ناممکنی از آن‌ها دارد. به هر صورت چرا او نمی‌تواند رفتار مخرب خود را در مورد انتخاب چنین دوستانی یا داشتن چنین خواسته‌هایی تشخیص دهد؟ چون دایم در حال بازسازی سناریو یا اتفاقی قدیمی است. او باید آن تجربه اولیه را به یاد بیاورد تا بتواند رفتار کنونی خود را تشخیص دهد».

کتاب «دروغ ممنوع» رهایی از مخمصه و سردرگمی در زندگی نوشته بنت پولوگ با ترجمه مریم تقدیسی در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۴۸ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter