هخامنشی، از دورۀ کوروش کبیر تا داریوش اول را بررسی کرده، اما پیش از آن بهدرستی پیش زمینۀ تاریخی چنین شمایلنگاریهایی در ایران را در محوطههایی چون حسنلو، مارلیک، شوش و غیره واکاوی کرده است. نگارنده به منظور واکاوی بازنمایی بصری و شمایلنگاری خدا و موجودات فراطبیعی دورۀ ابتدایی هخامنشی، بیشتر به اثر مهرهای بایگانیهای تختجمشید بهویژه باروری تختجمشید پرداخته است؛ هرچند در این میان به کتیبههای سلطنتی و نقوش برجستۀ هخامنشی در بیستون، تختجمشید و نقش رستم نیز نگاهی داشته، از سویی، به منابعی چون تواریخ هرودوت و اوستا نیز استناد کرده است. پس از توصیف و تشریح همۀ این منابع و نمونهها، در آخر به جمعبندی مطالب در خصوص شمایلنگاری خدا و موجودات فراطبیعی در هنر ابتدایی هخامنشی میپردازد.