گروه انتشاراتی ققنوس | «بعد از هفت قدم بلند» راضیه مهدی‌زاده به بازار کتاب آمد
 

«بعد از هفت قدم بلند» راضیه مهدی‌زاده به بازار کتاب آمد

نمایش خبر

..............................

خبرگزاری هنرآنلاین

جمعه 15 اسفند 1399

..............................

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این مجموعه از ۱۰ داستان کوتاه با عناوین «هجدهم مهرماه (رتبه اول جشنواره محیط زیستی- ادبی مادرم زمین- اصفهان در سال ۱۳۹۷)»، «سفید»، «زندگی جای دیگری است (رتبه دوم جایزه ادبی صادق هدایت در سال ۱۳۹۸)»، «اتاقی در زوریخ»، «کورتانا می‌چرخد»، «سومین قطره خون بعد از هفت قدم بلند (برگزیده مرحله نهایی جایزه ادبی صادق هدایت در سال ۱۳۹۷) اقتباسی از داستان «سه قطره خون» صادق هدایت»، «رویای ایتالیا»، «حاجی واسموس (برگزیده جشنواره داستان جنوب در سال ۱۳۹۶)»، «ساز شکسته، قلب شکسته خریداریم» و «چسب زخم» تشکیل شده است.

تنوع شخصیت و سرنوشت تامل‌برانگیز دو ویژگی مهم داستان‌های کوتاه کتاب «بعد از هفت قدم بلند» محسوب می‌شوند که تا پایان خواننده را با خود همراه می‌کنند.

در این مجموعه ‌داستان با محتوایی هم‌چون دختر دوچرخه‌سوار ایرانی‌ که بالای کوه فوجی پیدایش می‌کنند، دختری که در منهتن زندگی می‌کند، روزها را می‌شمارد تا به ایران مهاجرت کند و مربی باله شود، با پسری اهل بوشهر که سفری را آغاز می‌کند و به قبری در آلمان می‌رسد، با استاد دانشگاهی در سیاتل که با الکسا و کورتانا و گوگل و سیری معاشرت و زندگی می‌کند آشنا می‌شویم و در داستان آخر همه شخصیت‌هایی که با آن‌ها آشنا شدیم در مقابل نویسنده کتاب قرار می‌گیرند.

در بخشی از داستان  «زندگی جای دیگری است» می‌خوانیم: «اوایل برایم غریب بود پیدا کردنش. قیافه بیست سال آینده خودم را در عکس‌ها می‌بینم و درست نمی‌دانم در برابر خنده‌ها و لبخندهایش چه واکنشی باید نشان بدهم. آن آدمی که در عکس‌ها می‌بینم با آدم خواب‌هایم خیلی تفاوت دارد. آدم در خواب مادرم است، اما همسن و سال خودم. آدم در خواب جوان است و هراسان. آدم در خواب وقتی تبر را برمی‌دارد تا گردن مرغ را بزند دست‌هایش می‌لرزد. آدم عکس‌های اینستاگرام چروک‌های ریزی کنار لب‌هایش دارد که وقتی روی عکس‌ها زوم می‌کنم پیدایشان می‌شود. همین‌طور گودی سبز زیر چشم‌هایش در عکس‌هایش پیداست، اما این لبخند، که در اکثر عکس‌ها همراه اوست، هیچ ربطی به چشم‌های ترسیده آدم خواب تکراری من ندارد».

راضیه مهدی‌زاده دارای مدرک کارشناسی فلسفه از دانشگاه تهران و کارشناسی‌ارشد مطالعات سینمایی از دانشگاه هنر تهران است. او ساکن شهر نیویورک است و دوره‌های نوشتن خلاقانه و آموزش‌های هنری را پشت سر گذاشته است. مهدی‌زاده پیش از این کتاب، مجموعه‌داستان «موخوره» و رمان «یک کیلو ماه» را در کارنامه دارد. مجموعه‌ داستان قبلی‌ او یعنی «قم رو بیشتر دوست داری یا نیویورک» منتخب جایزه ادبی جلال آل‌احمد شده است.

کتاب «بعد از هفت قدم بلند» نوشته راضیه مهدی‌زاده در شمارگان ۶۶۰ نسخه و با قیمت ۱۷ هزار تومان توسط انتشارات هیلا منتشر شده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه