گروه انتشاراتی ققنوس | کتاب «انقلاب اطلاعات» از مجموعه تاریخ جهان چاپ شد
 

کتاب «انقلاب اطلاعات» از مجموعه تاریخ جهان چاپ شد

نمایش خبر

.........................

خبرگزاری مهر

شنبه 2 اسفند 1399

.........................

به گزارش خبرنگار مهر،‌ کتاب «انقلاب اطلاعات؛ دگرگونی دنیا با تکنولوژی» نوشته تمر ابی.اور به‌تازگی با ترجمه پریسا صیادی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب هفتادوهفتمین عنوان مجموعه «تاریخ جهان» است که این‌ناشر چاپ می‌کند و نسخه اصلی‌اش سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات لوسنت منتشر شده است.

کتاب‌های «مجموعه تاریخ جهان» برای عرضه چشم اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ منتشر می‌شوند. این‌مجموعه زمینه‌های فرهنگی رخدادهای تاریخی، اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و فلسفه‌های تاثیرگذار را در گذر تمدن بین‌النهرین، مصر باستان، یونان، روم، اروپای قرون وسطی و ... معرفی می‌کند.

یکی از نقاط عطف تاریخ که اغلب از آن به عنوان انقلاب اطلاعات نام برده می‌شود، در قرن پانزدهم رخ داد؛ زمانی که دستگاه چاپ اختراع شد. چاپ گسترده کتاب در آن‌برهه، دنیا را متحول کرد. چون برای اولین‌بار مردم طبقات اجتماعی مختلف به کتاب دسترسی پیدا کردند که این‌مساله به آن‌ها امکان ذخیره و به اشتراک‌گذاری اطلاعات را می‌داد. تا پنج‌قرن یعنی تا اواخر قرن بیستم، کتاب‌ها و دیگر نوشته‌های چاپی، ابزار اصلی ثبت و ذخیره دانش بشری بودند و کتابخانه‌ها تا این‌برهه، گسترش زیادی پیدا کرده بودند. اما پس از آن‌ها کامپیوترها و رایانه‌ها بودند که به عامل اصلی گردآوری و انتقال اطلاعات تبدیل شدند.

انتقال اطلاعات از گونه چاپی به دیجیتال در دهه ۱۹۴۰ با پیدایش اولین کامپیوترها رخ داد. با بهبود کیفی ترانزیستورها و مدارات مجمتع یا میکروچیپ‌ها در دهه ۱۹۵۰ هم شتاب گرفت. در دهه‌های بعد این دو نوآوری به طرز چشمگیری، روش‌های یادگیری و زندگی بشر را تغییر دادند. سال ۲۰۱۸ وسایل الکترونیکی دیجیتال و اینترنت، کل دانش و تاریخ بشر را در فضای سایبری در اختیار ۴/۲ میلیارد نفر قرار دادند.

کتاب «انقلاب اطلاعات» تاریخی را که به‌طور فشرده بیان کردیم، به‌طور مشروح در قالب طبقه‌بندی دوره‌های تاریخ روایت می‌کند.

به‌جز دوبخش ابتدایی «رویدادهای مهم در حوزه انقلاب اطلاعات» و «پیشگفتار: پایان دوره "نمی‌دانم"»، این‌کتاب ۴ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از «رویکرد حساب‌شده»، «پیشرفت کامپیوترها»، «سواری مجانی در بزرگراه اطلاعات» و «دسترسی همگانی رایگان»‌. که پس از این‌فصول هم بخشی با عنوان «سخن پایانی: عصر جدید اطلاعات فوری» درج شده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

داستان موفقیت جابز و وازنیاک به شکلی مشابه و عجیب این بار در حومه سیاتل در واشینگتن تکرار شد. مانند بنیان‌گذاران اپل، ویلیام «بیل» گیتس سوم و پل آلن دوستان دبیرستانی بودند که وجه اشتراکشان علاقه‌مندی شدید به تکنولوژی‌ کامپیوترهای اولیه بود، آن‌ها بعد از راه به دست‌آوردن تکنولوژی از یک شرکت بزرگ که ارزش واقعی آن را نمی‌دانست بسیار ثروتمند شدند.

گیتس و آلن از دوره دبیرستان به کامپیوتر علاقه‌مند شدند. در سال ۱۹۷۵، زمانی که گیتس بیست‌ساله بود،‌ در مجله پاپیولار الکترونیکس داستانی درباره کامپیوتری به نام التیر ۸۸۰۰ خواند، که به صورت کیت یا جعبه لوازم با سفارش پستی فروخته می‌شد. علاقه‌مندان از این‌که قطعات این‌ماشین را به سادگی سرهم کنند لذت می‌بردند، هرچند کارایی چندانی نداشت. وقتی کیت یا جعبه کامل می‌شد، کاربر می‌توانست با چرخاندن ۱۶ سویچ التیر آن‌ها را با یکی از کدهای عملیاتی که همراه آن بود تطابق دهد. با زدن سویچ ورودیْ پردازش چندبار اجرا می‌شد. اگر این‌برنامه‌نویسی خسته‌کننده درست انجام می‌شد _‌که اغلب درست نبود _ چراغ‌های قرمز در الگوهای مختلف چشمک می‌زدند.

این‌کتاب با ۱۰۳ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter