گروه انتشاراتی ققنوس | فیزیک و فلسفه
 
550,000 تومان
Download summary

فیزیک و فلسفه

Book specifications
Writer برنارد دِسپانیا
Translator رسول رکنی زاده
Nr of Edition 3
Book Length 695
Book Size رقعی
Book Cover Type گالینگور روکش‌دار
First Edition 1402
National Library theme فیزیک - فلسفه
Paper Coated
Weight(gr) 1001
ISBN 978-600-278-471-1
دانلود خلاصه کتاب /Content/Images/uploaded/falsaf~1 - Copy 2.pdf
Manufacturer Qoqnoos Publishing
Details

بنیادهای مفهومی مکانیک کوانتومی هم برای فیزیک‌پیشگان که هر روز آن را به کار می‌برند غریب است، و هم فلسفه‌پیشگان اغلب از آن بی‌خبرند.

در این کتاب دسپانیا نشان می‌دهد که چگونه فیزیک کوانتومی ما را به تجدیدنظر در مفاهیمی مانند فضا، اشیای مادی، علیت و دیگر مفاهیمی که در فلسفۀ سنتی بدیهی انگاشته می‌شود، وامی‌دارد.

در این کتاب نویسنده، بدون بهره‌گیری از روابط پیچیدۀ ریاضی، مبانی فلسفی انقلاب کوانتومی در مفاهیم فیزیک کلاسیک را در دسترس اندیشه‌ورزان قرار می‌دهد.

دسپانیا گزارشی از اصول بنیادین فیزیک معاصر به‌ویژه مکانیک کوانتومی را همراه با استلزامات فلسفی آن ارائه می‌کند. مهم‌ترین مشخصۀ فیزیک کوانتومی از دیدگاه نویسنده «جدایی‌ناپذیری (درهم‌تنیدگی)» است، که مستلزم مرزبندی روشن میان تعاریف گوناگون از واقعیت و معرفت به آن است. از این رو با نظریه‌های گوناگون معرفت مانند کانتیسم، نئوکانتیسم، ماتریالیسم و مانند آن‌ها از منظر فلسفۀ کوانتومی مواجه می‌شود.

مهم‌ترین نتیجۀ این کتاب آن است که گرچه معرفت علمی هرگز نمی‌تواند واقعیت مستقل از ذهن (فی‌نفسه) را حقیقتاً توصیف کند، وجود این واقعیت غایی (واقعیت مستور) از لحاظ مفهومی ضروری است. با نظریۀ واقعیت مستور (در برابر واقعیت تجربی)، وی فضای فراخی برای دین، شعر و دیگر شیوه‌های بیان واقعیت می‌گشاید که نه‌تنها جذابند، بلکه در فهم مبانیِ نظری فیزیک نیز راهگشا هستند.

Write your own review about this book
  • Only registered users can write reviews
Existing reviews
نظر برای کتاب فیزیک و فلسفه
سلام، ببخشید کتاب فیزیک و فلسفه اثر برنارد دسپانیا کی موجود می شود؟
امیرحسین | 1/29/2021 8:42 PM
Book tags
Newsletter