گروه انتشاراتی ققنوس | «سمفونی مردگان» سمفونی شخصیت‌هاست
 

«سمفونی مردگان» سمفونی شخصیت‌هاست

مشاهده

 

منبع: خبرگزاری کتاب ایران ایبنا

چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

...........................

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا) در اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، کتابخانه تخصصی ادبیات وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با همکاری اداره هنری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ویژه‌برنامه «رمان محبوب من» در حوضخانه قلمستان واقع در باغ غدیر اسفهان، به معرفی و بررسی رمان «سمفونی مردگان» پرداخت.

در ابتدای این جلسه، سعیده سیاحیان کارشناس کتابخانه ادبی شهرداری با معرفی عباس معروفی و آثار وی به نقد و بررسی رمان «سمفونی مردگان» پرداخت و گفت: سمفونی مردگان رمانی قوی است که وجود آدم‌ها، اندیشه‌ها و نحوه نگرش آنها به زندگی را در عصری از تاریخ ایران به تصویر می‌کشد.

وی افزود: نویسنده، شهر اردبیل و سرمای این منطقه را در این کتاب به عنوان محل اتفاق‌ها انتخاب کرده است؛ به این خاطر که قصد داشته سردی حاکم بر روابط آدم‌ها و شخصیت‌های داستان و زمانه وقوع آن حوادث را برای مخاطب تداعی کند.

این کارشناس ادبی، نوع فضاسازی بازار اردبیل و تصویرسازی واقعی را از ویژگی‌های این رمان دانست و گفت: «سمفونی مردگان» اثری بسیار تراژدیک و غم‌انگیز است که با متنی بسیار زیبا و عالی همیشه در ذهن خواننده باقی خواهد ماند.

در بخش دیگری از این نشست، مدیر اداره کتابخانه و اطلاع‌رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در سخنانی درباره این کتاب، گفت: این کتاب به دلیل موضوع و نثر متفاوت در کنار استقبال عمومی نظر منتقدان را نیز به خود جلب کرد تا جایی که چند کتاب و چندین مقاله در نقد و تحلیل این کتاب نوشته شده است.

احمد خیری ادامه داد: زبان ساده و لحن جذاب و استفاده از تکنیک‌ها چه از نظر ساختار و چه از نظر محتوا از ویژگی‌های این کتاب محسوب می‌شود. یکی دیگر از علل شهرت این کتاب و استقبال مردم، نوع روایت رمان است؛ معروفی نویسنده این کتاب با تغییر  مکرر راوی‌ها و زاویه دید به خصوص در قسمت اول ذهن خواننده را درگیر می‌کند و به نوعی ریتم کتاب را  شبیه سمفونی می‌سازد. او در بعضی از قسمت‌های کتاب با ارتباط برقرار کردن بین خیال و واقعیت از ادبیات سورئالیستی هم استفاده کرده است.

مدیر اداره كتابخانه و اطلاع رسانی مركزتبلیغات اسلامی افزود: نویسنده کتاب «سمفونی مردگان» به شیوه‌ای فرویدی به شخصیت‌های داستان نفوذ و تمام لایه‌های شخصیتی آنها را شرح داده است. لذا در این میان از نقد و تحلیل کاراکترهای داستان نباید غافل شد.

در این نشست که با حضور جمعی از علاقمندان به رمان و ادبیات برگزار شد، برخی از حاضران نیز از نظرگاه خود به نقد و تحیل این رمان پرداختند.

 

 

Leave your comment
Newsletter