گروه انتشاراتی ققنوس | درس‌های شکسپیر برای فیلمنامه‌نویسان در نمایشگاه رونمایی می‌شود
 

درس‌های شکسپیر برای فیلمنامه‌نویسان در نمایشگاه رونمایی می‌شود

مشاهده

منبع: خبرگزاری مهر 

چهارم اردیبهشت ۱۳۹۸

..........................

کتاب «شکسپیر برای فیلمنامه‌نویسان» نوشته جِی.ام.ایونسن با ترجمه فرشاد رضایی به‌زودی توسط نشر ققنوس، منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «شکسپیر برای فیلمنامه‌نویسان» نوشته جِی. ام.ایونسن با ترجمه فرشاد رضایی به‌زودی توسط نشر ققنوس منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی و عرضه می‌شود. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۳ چاپ شده است.

این کتاب، شخصیت شکسپیر را از زاویه دید یک نویسنده تحلیل کرده و داستان‌ها، صحنه‌ها و شخصیت‌های مشهور بزرگ‌ترین آثار مربوط به این شخصیت را واکاوی می‌کند تا آن‌چه باعث گیرایی آثار مورد اشاره شده، کشف کند. همچنین به مخاطب نشان می‌دهد چه‌طور می‌تواند از قدرت این آثار در فیلمنامه‌های خود استفاده کند. جِی. ام.ایونسن در این کتاب تلاش کرده رازهای داستان‌پردازی یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان دنیا یعنی شکسپیر را کشف کند.

این کتاب ۳ بخش اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از «نمایشنامه‌ها»، «تصویر کلی» و «کلام آخر» که ۲۰ فصل را در خود جا داده‌اند. در بخش اول، ۱۴ فصل آمده که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارت است از: هملت، رومئو و ژولیت، مکبث، اُتللو، شاه لیر، رویای شب نیمه تابستان، رام کردن زن سرکش، هنری پنجم، ژولیوس سزار، ریچارد سوم، حکایت زمستان، آنتونی و کلئوپاترا، هیاهوی بسیار برای هیچ، تاجر ونیزی.

در بخش دوم فصول پانزدهم تا نوزدهم درج شده‌اند که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارت است از: شکسپیر چطور قهرمان‌هایی فراموش‌ناشدنی می‌آفریند، مهندسی معکوس اَبَرشروران شکسپیر، رمزگشایی از بزرگ‌ترین داستان عاشقانه ادبیات، نبوغ مطلق: منابع الهام شکسپیر، چرا داستان‌های شکسپیر از پسِ گذشت زمان برمی‌آیند.

بخش سوم کتاب هم این فصل را شامل می‌شود: بزرگ‌ترین درس شکسپیر: قواعد را بشکنید.

جی. ام. ایونسن می‌گوید شکسپیر قدرتمندترین درام‌ها، کمدی‌ها، رمانس‌ها، تریلرها و حماسه‌های تاریخی ادبیات انگلیسی را نوشته است. «شکسپیر برای فیلمنامه‌نویسان» به شما می‌گوید او چه‌طور این کار را کرده است.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

فیلم‌های تاریخی همیشه در هالیوود به شکل چشمگیری محبوب بوده‌اند. در واقع یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تمام دوران بر مبنای واقعه‌ای تاریخی شکل گرفته است: تایتانیک (۱۹۹۷). هر سال مخاطبان از فیلم‌های تاریخی استقبال می‌کنند و هر بار ثابت می‌کنند عاشق این‌اند که از «پشت صحنه» داستان‌هایی که برایشان تعریف کرده‌اند سردرآورند. چرا تماشاگران عاشق داستان‌های تاریخی‌اند؟ چه چیز این داستان‌ها را این‌قدر جذاب می‌کند؟

رازی را برایمان فاش کنید

شخصیت‌های تاریخی سلبریتی‌های گذشته‌اند. مخاطبان، همان‌قدر که می‌خواهند رازها و زندگی شخصی سلبریتی‌های مدرن را بدانند، دوست دارند از رازها و زندگی شخصی شخصیت‌های تاریخی هم سر در بیاورند.

در ژولیوس سزار واقعه اصلی قتل سزار است، ولی چه کسانی در این ماجرا دخیل‌اند؟ چرا این کار را انجام دادند؟ قاتلان او چطور توانستند به چنین مرد بزرگی خیانت کنند؟ نمایشنامه شکسپیر نه‌تنها جزئیات ریز چگونگی و چرایی توطئه قتل به دست توطئه‌گران را آشکار می‌سازد، بلکه صحنه خونین قتل را نیز بازآفرینی می‌کند. علاوه بر این مخاطب کمی با زندگی شخصی سزار، لحظات عاطفی او و همسرش کالپورنیا و دوستش مارک آنتونی هم آشنا می‌شود. مخاطبان به دنبال داستان پشت پرده‌اند و در این نمایشنامه این همان چیزی است که به مخاطب عرضه می‌شود.

فیلم بانی و کلاید (۱۹۶۷) داستان دو تبهکار واقعی را روایت می‌کند. هنگام اکران این فیلم، ارجاعات عریان آن به مسائل جنسی و خشونت خونبار باعث بالا گرفتن بحث‌هایی شد. کلاید (وارن بیتی) در صحنه‌ای تفنگش را میان پاهایش می‌گذرد و بانی (فی داناوی) تفنگ را نوازش می‌کند...

این کتاب با ۱۸۴ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر و عرضه می‌شود.

 

 

Leave your comment
Newsletter