گروه انتشاراتی ققنوس | داستان های کوتاه نویسندگان ترکیه چاپ شد/عشق دلیل کافی است
 

داستان های کوتاه نویسندگان ترکیه چاپ شد/عشق دلیل کافی است

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «عشق دلیل کافی است؛ داستان های کوتاه از نویسندگان معاصر ترکیه» به تازگی با ترجمه سعید نصیری توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب دربرگیرنده ۲۰ داستان کوتاه از نویسندگان معاصر ترکیه است که براساس شهرت نویسنده، سبک نگارشی و جذابیت شان برای چاپ در این مجموعه انتخاب شده اند. موضوعات داستان ها هم از عشق، مسائل اجتماعی، سیاست و فقر گرفته تا تنهایی، مرگ و غربت هستند.

در دهه‌های آغازین قرن بیستم، همزمان با فعالیت های مصطفی کمال مشهور به آتاترک و تأسیس نظام جمهوری در ترکیه، ادبیات این کشور از نظر فرم و محتوا تحول اساسی پیدا کرد و در همین دوره بود که نویسندگانی مانند اورهان کمال، ممدوح شوکت اسندال، عمر سیف‌الدین، رفیق خالد کارای و رشاد نوری گونتکین شروع به داستان نویسی به روش نوین کردند و تبدیل به پدر داستان نویسی مدرن ترکیه شدند. داستان های این نویسندگان در کتاب پیش رو چاپ شده اند.

عناوین داستان های مندرج در این مجموعه همراه با اسم نویسنده شان به این ترتیب است:

پاشنه های بلند (عمر سیف الدین)، فمینیست (ممدوح شوکت اسندال)، کفاش (رفیق خالد کارای)، مردی چهارده ساله (یعقوب قدری قارا عثمان اوغلو)، مسافرت با قطار (احمد حمدی تانپینار)، آدم به درد نخور (سعید فائق آباسی یانیق)، بازگشت (اورهان کمال)، حالا چرا؟ (خلدون تانر)، آن سوی مرغدانی (یوسف آتیلگان)، ارباب رِشو (بکر ییلدیز)، یورش ببرها به شهر (نجاتی جومالی)، حوا (وسعت بنر)، امید نان فقیر (نزیهه مریچ)، تنهایی (احمد اورهان)، عمرم عمرم (طارق دورسون)، مدرسه شبانه روزی مجانی (فروزان)، زباله دان تاریخ (مصطفی کوتلو)، کولی خورشیدخوار (بوکت اوزون آر) و عشق دلیل کافی است (احمد امید).

در قسمتی از داستان «ارباب رِشو» از این کتاب می خوانیم:

ارباب رشو از ثروتمندان شانلی اروفا، در حالی که با شلاق کوچکش بر چکمه اش ضربه می زد، وارد خانه شد. ارباب رشو سه زن داشت. او مرد بسیار با اصالتی بود. همه اصل و نسب و خاندانش را می شناختند. همین که وارد اتاق شد، هر سه زن در مقابلش زانو زدند و آماده شدند تا چکمه هایش را در بیاورند. اما او چکمه هایش را سمت زنی به نام گلی، که چشمان سبز، موهای سیاه و کمر باریک داشت، دراز کرد. گلی با خوشحالی چکمه ها را درآورد. هرکس که چکمه را در می آورد آن شب را با رشو سر می کرد.

ارباب رشو آن شب را در کنار گلی سر کرد.

در گوشه حیاط، اسطبلی بود که در آن هشت تا ده الاغ، شش اسب و شش تا شتر نگهداری می شد. مراقبت از تمام این حیوانات به عهده شتربان بود...

این کتاب با ۱۷۵ صفحه، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۳۸ هزار تومان منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter