گروه انتشاراتی ققنوس | خاطراتی که ناپدید نمی‌شوند | ویرژینی گریمالدی از لحظات شیرین یک مادر می‌گوید
 

خاطراتی که ناپدید نمی‌شوند | ویرژینی گریمالدی از لحظات شیرین یک مادر می‌گوید

نمایش خبر

.........................

خبرگزاری هنرآنلاین

جمعه 5 شهریور 1400

.........................

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بهانه نگارش این رمان که در ۸۱ بخش به‌علاوه (حرف آخر) مکتوب شده به دنیا آمدن پسر دوم نویسنده آن است که به‌دلیل این که زودتر از زمان مقرر به‌دنیا می‌آید تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد و به دستگاه‌های مختلفی وصل است. ویرژینی گریمالدی در این شرایط دردناک برای فرار از ترس به تخیل و نوشتن پناه می‌برد.

«کاش چیزی نمی‌ماند جز لحظات شیرین» داستان زنی است که دخترش را پیش از موعد تعیین شده به‌دنیا می‌آورد بچه از همان ابتدا جای خاص خودش را پیدا می‌کند. او یک پسر نیز دارد. در رمان زندگی این مادر و فرزندان مرور می‌شود و پر از احساسات است. مادر می‌گوید باید یاد گرفت در مقطعی مادری تمام وقت بود و بار دوم آموخت از مادر بودن بازنشسته می‌شود. نویسنده مخاطب را با خود همراه می‌کند و می‌خواهد در شادی، غم و رویا و امید با او سهیم باشیم.

ویرژینی گریمالدی در (سپاسگزاری) کتاب نوشته است: «قرار نبود این رمان را بنویسم. یک پسر کوچولو داشت درون شکم و قلبم رشد می‌کرد، و تصمیم داشتم که مدتی به خود استراحت دهم تا از وجود او و برادر بزرگش خود را سیراب سازم. اما، گاهی اوقات، زندگی به‌جای ما تصمیمی می‌گیرد. در یک اتاقک مراقبت‌های ویژه، در کنار پسرم که به دستگاه‌ها وصل شده بود، نوشتن این داستان را شروع کردم. برای این که از هراس‌هایم بگریزم، پوستر بیاریتس را نداشتم، اما از تخیلم سود جستم».

در بخشی از این رمان در صفحه ۱۴۲ می‌خوانیم: «وقتی امروز صبح رسیدم، خبر خوشی در انتظارم بود. دیگر به تخت گرمایشی نیاز نداری، از این به بعد می‌توانی در یک گهواره ساده بخوابی. بدنت دیگر قادر است حرارت خود را تنظیم کند. با هر پیشرفت جدید، انگار فوت می‌کنی و مه را کنار می‌زنی. فردا را با وضوح بیشتری می‌بینم. نفس راحتی می‌کشم، گرچه خیالم کاملا آسوده نیست. به خوشبختی بدبینم، به‌بهای سنگینی تمام می‌شود. نزدت می‌آید، چمدان‌هایش را زمین می‌گذارد، فضا را اشغال می‌کند، حتی ریزترین گوشه‌کنارها را، خوش‌مشرب است، همنشین خوبی است، پس به او عادت می‌کنی، به او وابسته می‌شوی، برایت ضرروی می‌شود و سپس، ناگهان، یک روز، ناپدید می‌شود، برمی‌گردی و می‌بینی رفته، در را باز گذاشته تا بدبختی پا به درون بگذارد».

ویرژینی گریمالدی رمان‌نویس فرانسوی است و در سال‌ ۲۰۱۹ طبق نظرسنجی مجله «فیگارو» پرمخاطب‌ترین نویسنده زن فرانسه بوده است. رمان‌های «وقتی بزرگ‌تر شدی خواهی فهمید»، «عطر خوشبختی زیر باران بیشتر می‌شود»، «وقت روشن کردن دوباره ستاره‌ها»، «وقتی خاطرات ما به رقص در می‌آیند» و «ممکن‌ها» از دیگر آثار اوست. تعدادی از رمان‌های‌ این نویسنده به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شده است.

کتاب «کاش چیزی نمی‌ماند جز لحظات شیرین» نوشته ویرژینی گریمالدی با ترجمه فرزانه مهری با قیمت ۵۸ هزار تومان در ۳۰۳ توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter