گروه انتشاراتی ققنوس | جنگ کی تمام می‌شود؟
 

جنگ کی تمام می‌شود؟

مشاهده خبر

...................................

روزنامه همشهری

سه شنبه 26 فروردین 1399

...................................

کتاب «جنگ کی تمام می‌شود؟» نوشته صادق وفایی، دربرگیرنده اتفاقات آخرین روز جنگ جهانی دوم در خانه‌ای مخروبه در برلین است؛ اتفاقاتی که به سبب مواجهه یک‌ افسر آلمانی، یک افسر روس و یک امدادگر آمریکایی شکل می‌گیرند. خانه مخروبه در منطقه‌ای از شهر قرار دارد که هنوز نیروهای متفقین آن‌ را اشغال نکرده‌اند و افسر آلمانی‌ای که وارد خانه می‌شود هم هنوز از پایان جنگ و خودکشی هیتلر اطلاع ندارد. با ورود یک زن آمریکایی و یک مرد مست روسی که مشغول شادخواری است، آنچه پیش ‌روی مخاطب داستان قرار می‌گیرد، سفرهایی به گذشته و حال این شخصیت‌هاست.
این کتاب، علاوه بر ساختار داستانی‌اش، مروری است بر تاریخ انقلاب اکتبر روسیه، جنگ جهانی دوم در اروپا، زندگی مردم آمریکا در آن ‌برهه و دیگر مسائل تاریخی قرن بیستم در جوامع غربی.
صادق وفایی، نویسنده این‌ رمان، از دهه٨٠ تحقیق و پژوهش‌ درباره تاریخ جنگ جهانی دوم را آغاز کرده و تا به حال چند نمایشنامه صحنه‌ای و رادیویی با محوریت این موضوع اجرا کرده است، ازجمله جنگ کی تمام می‌شود؟ و عدالت. او، علاوه بر موضوع جنگ جهانی دوم، در زمینه تاریخ استیلای کمونیسم در اروپا، به‌ویژه در چکسلواکی نیز مطالعه کرده و نمایشنامه‌های در کار رفتن، فرشته نگهبان و تعلیق در اعماق آتلانتیک از واتسلاف هاول را اجرا کرده است.
«جنگ کی تمام می‌شود؟» در ۱۲فصل نوشته شده است.
در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم: «همان‌لحظه، صدای فریاد و شلیک‌هایی پراکنده از بیرون خانه شنیده شد. هر سه نفر گوش تیز کردند. نمی‌دانستند صدا از کدام طرف می‌آید. مگر جنگ تمام نشده بود؟ پس این‌صداها و درگیری‌ها برای چه بود؟ سرگرد شولتز تشخیص داد که فریادها به چه زبانی‌اند. بله هموطنانش بودند. ناگهان صدای چند انفجار هم بلند شد که فاصله چندانی تا خانه مخروبه نداشتند. صدای تیراندازی و رگبار مسلسل بیشتر شد. شولتز حدس می‌زد که چه اتفاقی افتاده. دراگانوف هم پس از چند لحظه حیرت و خیره‌ ماندن به شولتز متوجه شد. اما راشل همچنان گیج و گنگ بود.

این‌کتاب با ۱۶۰صفحه، شمارگان ۶۶۰نسخه و قیمت ۱۸هزار تومان از سوی انتشارات هیلا منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter