گروه انتشاراتی ققنوس | توسط انتشارات ققنوس انجام شد؛ چاپ ترجمه کتاب «ظهور داعش»/همه‌چیز از عربستان شروع شد
 

توسط انتشارات ققنوس انجام شد؛ چاپ ترجمه کتاب «ظهور داعش»/همه‌چیز از عربستان شروع شد

نمایش خبر

..........................

خبرگزاری مهر

یکشنبه 18 مرداد 1399

.........................

به گزارش خبرنگار مهر،‌ کتاب «ظهور داعش» نوشته کارولین کِنون به‌تازگی با ترجمه پریسا صیادی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۷ منتشر شده و ترجمه آن، هفتادوششمین عنوان از «مجموعه تاریخ جهان» است که ققنوس چاپ می‌کند.

کتاب‌های «مجموعه تاریخ جهان» برای عرضه چشم اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ منتشر می‌شوند. این‌مجموعه زمینه‌های فرهنگی رخدادهای تاریخی، اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و فلسفه‌های تاثیرگذار را در گذر تمدن بین‌النهرین، مصر باستان، یونان، روم، اروپای قرون وسطی و ... معرفی می‌کند.

ریشه تشکیل داعش را باید در گروه تروریستی القاعده عراق و سال ۲۰۰۴ میلادی جستجو کرد؛ زمانی‌که ابومصعب زرقاوی به‌خاطر سلسله عملیات‌های انتحاری این‌گروه جهادی را پایه‌گذاری کرد و نام القاعده عراق را روی آن گذاشت. این‌گروه چندسال بعد با نام دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش شناخته شد. اما به‌ این‌گروه در کشورهای غربی با لفظ دولت اسلامی عراق و سوریه اشاره می‌شد. باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا هم اغلب برای یادکردن از این‌گروه تروریستی از نام دولت اسلامی عراق و شام استفاده می‌کرد. بسیاری هم هستند که از این‌گروه، فقط با لفظ دولت اسلامی یاد می‌کنند.

مهم‌ترین اولویت گروه ترویستی داعش، آن‌گونه که در ظاهر امر به نظر می‌رسد گسترش شریعت موردنظر رهبران این‌گروه در جهان است؛ به این‌معنی که باید برای برپایی جامعه‌ای جهانی شبیه آن‌چه در خاورمیانه قرون گذشته وجود داشت، تلاش کرد. به این‌ترتیب از نظر داعش باید تمام جهان به شرایط صدر اسلام برگردند و همه مردم، پیرو تفسیر آن‌ها از اسلام باشند. ایجاد ترور و وحشت هم ابزار اصلی این‌گروه برای پیاده‌کردن سیاست‌های رهبرانش بوده است. اعدام در ملا عام یا کشتارهای خشونت‌آمیز و سلاخی انسان‌ها از جمله نمونه‌های بارز این ابزار مهم بوده است.

نویسنده کتاب «ظهور داعش» ابتدا پیشینه کوتاهی از شکل‌گیری ریشه‌های داعش را مطرح کرده و سپس به تعریف تروریسم در جهان پرداخته است. او با پشت‌ سر گذاشتن این‌مقدمات، فصل اول کتاب خود را آغاز می‌کند. به‌این‌ترتیب اولین‌فصل کتاب درباره بن‌لادن، تروریست‌های عربستان و خاندان آل سعود است چون کارولین کنون معتقد است ماجرای ظهور داعش به سال‌ها قبل در عربستان برمی‌گردد؛ سال ۱۹۵۷، زمانی که هفتمین پسر محمدبن‌عوض‌بن‌لادن در عربستان سعودی به دنیا آمد.

عناوین اصلی این‌کتاب به این‌ترتیب هستند:

رویدادهای مهم قبل و بعد از ظهور داعش، پیشگفتار: خاستگاه داعش، ۱- بن‌لادن، زرقاوی، و القاعده عراق، ۲- مصری و تشکیل دولت اسلامی، ۳- ابوبکر بغدادی، ۴- سوریه، موصل، و تشکیل خلافت، ۵- خلافت و آمدن آخرالزمان، ۶- تاثیرات ویرانگر داعش، سخن پایانی: داعش در سراسر جهان.

پس از این‌بخش‌ها هم ۳ بخش یادداشت‌ها، برای مطالعه بیشتر و نمایه درج شده‌اند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

کمی پس از این‌که ابوبکر بغدادی در سال ۲۰۱۰ در دولت اسلامی به قدرت رسید، سوری‌ها بار دیگر علیه بشار اسد دست به اعتراض زدند. پس از این‌که پانزده دانش‌آموز به جرم شعارنویسی روی دیوار مدرسه دستگیر شدند اعتراض‌ها شروع شد. جامعه از نحوه برخورد با این دانش‌آموزان برآشفت. آن‌ها با تهدید پلیس عقب ننشستند و به خیابان‌ها آمدند و علیه بشار اسد تظاهرات کردند. کار به خشونت کشید و بسیاری از معترضان در سوریه خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شدند و فشارهای بین‌المللی بر او افزایش یافت.

همان‌طور که ناآرامی‌ها به سمت جنگ داخلی پیش می‌رفت، معترضان از او خواستند که از مقامش کنار برود. بشار اسد در مقابل این تقاضا صدها زندانی را _ که بسیاری از آن‌ها جهادی بودند _ آزاد کرد، از این رو تظاهرات به خشونت کشیده شد و ورود پلیس برای خاتمه دادن به این قائله ضروری شد. او همواره ادعا می‌کرد که تروریست‌های خارجی پشت جنگ داخلی در این کشور هستند.

با مداخله بشار اسد برای پایان دادن به اعتراضات، دولت اسلامی گروهی را برای بهره‌گیری از این آشوب‌ها به سوریه فرستاد و در آن‌جا مستقر کرد. بغدادی فردی به نام محمد جولانی را برای نظارت بر امور و تشکیل شاخه دولت اسلامی به سوریه فرستاد. این گروه جدید خود را جبهة‌النصره نامیدند.

این‌کتاب با ۱۱۰ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter