گروه انتشاراتی ققنوس | تصحیح منظومه «آذربُرزین‌نامه» منتشر شد
 

تصحیح منظومه «آذربُرزین‌نامه» منتشر شد

نمایش خبر

........................

خبرگزاری مهر

دوشنبه 14 تیر 1400

.........................

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «آذربُرزین‌نامه» به‌تازگی با تصحیح و تحقیق رضا غفوری توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «ادبیات عامه» است که این‌ناشر چاپ می‌کند.

آذربُرزین‌نامه منظومه‌ای پهلوانی است که به تقلید از شاهنامه فردوسی درباره سرگذشت آذربُرزین پسر زال، سروده شده است. این‌منظومه اثر شاعری ناشناس است که پژوهشگران احتمال می‌دهند در قرن دهم زندگی می‌کرده است. بازه زمانی ماجراها و اتفاقات منظومه هم از آغاز تولد تا مرگ بهمن فرزند اسفندیار را در بر می‌گیرد.

«آذربرزین‌نامه» در بحر متقارب سروده شده و اثری است که بین آثار کلاسیک ادبیات فارسی، کمتر شناخته‌شده است. رضا غفوری علاوه بر تصحیح منظومه مورد اشاره، اثری پژوهشی تولید کرده که در آن، ردپای آذربرزین را در منظومه پیش‌رو، متون تاریخی و ادبیات عامه جستجو کرده است.

سرآغاز، مقدمه آذربرزین‌نامه، متن آذربرزین‌نامه، یادداشت‌ها و فهرست منابع عناوین اصلی این‌کتاب هستند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

«می‌گویند وقتی کیخسرو پادشاهی را به لهراسب واگذار کرد خاندان زال که از دست لهراسب دلخوشی نداشتند حاضر نشدند به او خدمت کنند، تا این‌که رستم اسفندیار را کشت و بهمن پسر اسفندیار شاه شد. بهمن لشکر کشید و افراد خانواده زال را کشت و لشکر کشید تا دخمه‌گاه زابلستان را خراب کند و قسمتی از دخمه‌گاه را خراب کرد. سران لشکر جمع شدند و بهمن را از این کار نهی کردند که این کار خوب نیست؛ بهمن قبول کرد و از این کار پشیمان شد. تا این که مدتی گذشت و ستاره‌شناسی به زال گفت: "اگر زن بگیری پسری از تو به وجود می‌آید که مانند رستم پهلوان و شجاع خواهد شد." زال زنی گرفت و زن حامله شد و پسری زایید. اسم این پسر را برزین گذاشتند. برزین وقتی دوازده‌ساله شد مانند رستم پهلوان، دلیر و شجاع بود. این قضیه را به بهمن رساندند که زال پسری شجاع و پهلوان دارد. بهمن با خواهش، پسر را از زال گرفت و سوگند یاد کرد که: " این پسر باید همیشه همراه خودم باشد." و تا چند سال پسر با بهمن بود. روزی بهمن به شکار رفت. وسط راه اژدهایی بهمن را بلعید. تمام پهلوانان ترسیدند که نزدیک شوند، به برزین گفتند: "اژدها را بکش." برزین تیر در کمان بگذاشت، شاه و اژدها را به هم دوخت و این شعر را خواند:

به یک تیر کردم دو دشمن تباه/ شه از خون باب، اژدر از خون شاه.

این‌کتاب با ۱۰۲ صفحه، شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۲۲ هزار تومان منتشر شده است.

Leave your comment
Newsletter