گروه انتشاراتی ققنوس | تازه‌ترین کتاب قباد آذرآیین و روایت کودکی یک پدربزرگ
 

تازه‌ترین کتاب قباد آذرآیین و روایت کودکی یک پدربزرگ

نمایش خبر

.........................

خبرگزاری هنرآنلاین

جمعه 1 مرداد 1400

.........................

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «توله‌های تلخ» دو بخش دارد. بخش نخست ۲۱ فصل و بخش دوم ۹ فصل است. رمان در جنوب ایران و منطقه‌ای به‌نام برزخ‌آباد می‌گذرد. داستان از مقاطع مختلف زندگی پدربزرگی می‌گوید که بیمار است و دکترها او را جواب کرده‌اند. با زندگی این مرد از کودکی تا زمان حال آشنا می‌شویم. خاطرات و خیال‌پردازی او وقتی به خواب می‌رود تا بیدار شود منعکس شده است.

در فصل هشت بخش نخست کتاب می‌خوانیم: «به بچه کارمندها و بچه کارگرهای رده بالا می‌گوییم کره‌مربایی‌ها؛ هیچ چیزشان با ما برزخ‌آبادی‌ها نمی‌خواند؛ نه خورد و خوراکشان(مرغ و مسما، فسنجون پرگردو، کباب بره و قرمه‌سبزی چرب و چیلی و پرگوشت آن‌ها و آب‌ترشی و آب‌دال و عدسی و تماته و آب‌توله ما)، نه سر و لباسشان(کت‌وشلوار نو، کاپشن و شلوار لی، شلوار مخمل کبریتی و پیراهن یقه‌آهار و کفش‌های ورنی براق آن‌ها و کت‌وشلوار کوتاه شده هزار بار شوررفته پروصله‌ برادربزرگه و پاپوش‌های ربل ارزان و کفش‌های لاستیکی و زیرشلواری‌های پاپلین راه‌راه ما)، نه اسم و فامیلشان (کامبیز، آلفرد، کوروش، آرش، بامداد آن‌ها و قپونی و خروس و مصول و فلو و چراغ ما) نه اسم محله‌هاشان (باغ ملی، نفتون، پنج‌بنگله، هشت‌بنگله، کمپ‌کرسنت و کولر شاپ آن‌ها و مال‌شمبه و بنه‌جونکی و سرکوره‌ها و مال شیخ علی باز و دره علی خراط و محله حسین قصاب ما)...»

کتاب «توله‌های تلخ» نوشته قباد آذرآیین در شمارگان ۷۷۰ نسخه و با قیمت ۳۵ هزار تومان توسط انتشارات هیلا منتشر شده است.

آذرآیین سال ۱۳۲۷ در مسجد سلیمان به دنیا آمد. از جمله نویسندگان بومی ایران است که داستان‌هایش عموما درباره اقلیم و خواستگاه او یعنی منطقه مسجدسلیمان و همچنین موضوع استخراج نفت از این منطقه نفت‌خیز است. «چه سینما رفتنی داشتی یدو !»، «داستان من نوشته شد»، «من... مهتاب صبوری»، «زنده به عشق»، «عقرب ها را زنده بگیر»، «فوران» و «هجوم آفتاب» از آثار نشر یافته او هستند.

Leave your comment
Newsletter