گروه انتشاراتی ققنوس | «بنفش مایل به لیمویی»؛ رمانی در هوای زندگی مدرن
 

«بنفش مایل به لیمویی»؛ رمانی در هوای زندگی مدرن

نمایش خبر

.......................

خبرگزاری ایرنا

سه شنبه 22 شهریور 1401

.......................

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب بنفش مایل به لیمویی نوشته یاسمن خلیلی‌فرد رمانی است که در پاریس می‌گذرد. این رمان به روابط انسان‌ها در جامعه مدرن امروزی می‌پردازد، سه راوی دارد و پازل روایی داستان را هر سه این روایان به موازات هم تکمیل می‌کنند. به گفته نویسنده، این رمان ادای دینی است به هنرمندان عرصه نمایش و سینما و تئاتر.

این کتاب رمانی رئالیستی با مایه‌هایی روان‌شناسانه مانند دیگر آثار خلیلی‌فرد است. در کتاب نادر، همسرش آیدا و پسرش پویا میهمانان شیانه فرازمند هستند؛ بازیگر تئاتری که سال‌هاست در پاریس زندگی و کار می‌کند.‌ این‌ها همه در حالی است که نادر و شیانه پیش از این ازدواج نافرجامی داشتند و دُرنا دختر این دو پیدا نمی‌شود.

به گفته خلیلی‌فرد کتاب بنفش مایل به لیمویی به لحاظ سوژه، موضوع، تم و فضای داستانی در ادامه‌ دو رمان قبلی یعنی انگار خودم نیستم و یادت نرود که … قرار دارد. یادت نرود که ... یک رمان اجتماعی و انگار خودم نیستم یک رمان روانشناسی است که به روابط بین آدم‌ها می‌پردازد.

قسمتی از متن کتاب

شمرده می‌گوید: «ببین شیانه! من مثل تو نیستم. داری خودت را به آب و آتیش می‌زنی که به‌ش ثابت کنی او عوضیا بیست و چند سال پیش حرف مفت زدن. از زن و بچه‌ش داری پذیرایی می‌کنی. از کار و زندگی افتاده‌ای که نادر باور کنه تو کار بدی نکرده‌ای. اصلا من بیام چی بگم به‌ش؟ بگم روشنک دیوونه بوده؟ اینجوری دیگه خیال نادر راحت می‌شه؟ این حرف رو که بیست ساله همه دارن می‌زنن! همه دارن می‌گن روشنک توهمی بوده! من نمی‌فهمم چه دلیلی داره می‌خوای خودت رو به‌ش ثابت کنی؟ اصلا خود ما چقدر مطمئنیم از خودمون؟»

و بخش آخر جمله‌اش را چقدر محکم می‌گوید!

می‌پرسم:«مطمئن نیستم؟!... نگاه کن به من! مطمئن نیستم؟»

نگاهم نمی‌کند. سکوتش می‌ترساندم. احساس می‌کنم در گناهی شریک هستم که خودم از آن بی‌خبرم.

حالا که جوابی برای این سوال ندارد می‌گویم: «واعظ! من و تو در گذشته به نادر و روشنک خیانت کردیم؟ هان؟»

چند لحظه مکث می‌کند و می‌گوید: «بحث من این نیست. من دارم می‌گم اصلا دلیلی نمی‌بینم بخوام چیزی رو به نادر ثابت کنم.»

«ولی برخوردت یه جوریه که همه به خودشون حق می‌دن درباره‌ت قضاوت کنن.»

«برام مهم نیست. تو هم بی‌خودی عذاب وجدان داری. حرفم رو پس می‌گیرم. نادر فقط ادای مردای عاشق‌پیشه رو در می‌آره. اگه اون‌قدر که می‌گفت عاشقت بود مهر طلاقتون خشک نشده نمی‌رفت زن بگیره. زمان می‌داد. فکر می‌کرد. باهات حرف می‌زد. اصلا پا می‌شد می‌اومد اینجا ببینه تو و درنا دارین چی‌کار می‌کنین. نادر حتی نیومد دخترشم ببینه.»

کتاب بنفش مایل به لیمویی نوشته یاسمن خلیلی‌فرد در ۳۵۱ صفحه و با تیراژ ۱۱۰۰ نسخه توسط انتشارات ققنوس در سال ۱۴۰۱ منتشر شد.

بنفش مایل به لیمویی پنجمین کتاب خلیل‌فرد است و از این نویسنده پیش‌تر رمان‌ انگار خودم نیستم و مجموعه داستان فکرهای خصوصی توسط انتشارارت ققنوس به چاپ رسیده‌است.

Leave your comment
Newsletter