از خشم و هیاهو تا سمفونی مردگان
کتابهای «از خشم و هیاهو» و «سمفونی مردگان» از جمله رمانهایی هستند که در ادبیات ایران و جهان بسیار ستوده شدهاند. هر دو رمان ذهن و زمان جامعه خویش را به تصویر میکشند و به چراییهای بسیار راه میبرند.
Details
کتابهای «از خشم و هیاهو» و «سمفونی مردگان» از جمله رمانهایی هستند که در ادبیات ایران و جهان بسیار ستوده شدهاند. هر دو رمان ذهن و زمان جامعه خویش را به تصویر میکشند و به چراییهای بسیار راه میبرند. این کتاب تأملی است بر زمان و ذهن در این دو اثر، نویسندۀ گزارههای جامعهشناختی هر دو اثر را میکاود و با رمزگشایی از استعارهها و مجازها، مخاطبان را به تأملی دیگر و به بازخوانی هر دو رمان دعوت میکند. سال 1889 در تاریخ فلسفه، سال تعیینکنندهای است. در این سال «برگسون» نخستین اثر خود را با عنوان دادههای بیواسطۀ وجدان منتشر ساخت که رسالۀ دکترای او بود. در این اثر برای نخستین بار، برداشتی تازه از مقولۀ زمان مطرح شد. برگسون به دو گونۀ زمان باور داشت. نخست زمان دروغین، ریاضی، مکانیکی یا بدل زمان که وی آن را زمان تقویمی مینامید، زمانی که ساعت آن را نشان میدهد. و زمان ارزشی و کیفی که او آن را زمان حقیقی میخواند و به باورش همان حرکت عقربههای ذهن آدمی است. نخستین زمان، امری بیرونی است و تقویم، حرکت زمین، سیارات و اجرام آسمانی آن را تعیین میکند و دومین زمان، روندی درونی، ذهنی و روانی است. وقتی میاندیشیم، برگذشتهای حسرت میخوریم، به کشف و شهودی میرسیم، به ارزیابی پندار، گفتار و کردار خود در آیینۀ جان میپردازیم، با زمان حقیقی سروکار داریم و چون اجازه میدهیم زمان بیرونی و تقویمی بر ما عارض شود بیآنکه مجالی برای درنگ فلسفی، چالش جسم با جان، رویارویی درون با بیرون و مواجهۀ زمان کمی و کیفی داشته باشیم، بیگمان، معروض زمان تقویمی شدهایم. کتاب «از خشم و هیاهو تا سمفونی مردگان» سعی در مقایسه و تطبیق این زمانها دارد.