گروه انتشاراتی ققنوس | آفاق فکرت در سپهر فطرت کتاب شد
 

آفاق فکرت در سپهر فطرت کتاب شد

مشاهده خبر

 

............................

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

یکشنیه ۴ اسفندماه ۱۳۹۸

............................

 

غلامرضا اعوانی، فیلسوف و چهره ماندگار حکمت است، او دکترای فلسفه خود را در سال ۱۳۵۵ از دانشگاه تهران دریافت کرده و از سال ۱۳۴۷ که کارشناسی ارشد فلسفه را گرفت، به عضویت هیئت علمی دانشگاه ملی آن زمان درآمد که دانشگاه شهید بهشتی امروز است.

اعوانی مدرس حکمت است و به عقیده او حکمت در معنای خاص، همان فلسفه است اما تفاوت در این است که حکممت فلسفه‌ای ایرانی است.

کتاب آفاق فکرت در سپهر فطرت؛ گفتگوی حامد زارع با غلامرضا اعوانی،  روایت سادگی‌ها و پیچیدگی‌های زندگی فکری غلامرضا اعوانی و فراز و فرودهای تفکر حکمی اوست، تفکری که منتقد جدایی علم از حکمت و حتی دین از حکمت است.

 این کتاب گفت‌وگوهای چندین ساله زارع با اعوانی است که در چهار فصل نوشته شده، فصل نخست، سالشمار زندگی اوست و به رویدادهای زندگی‌اش پرداخته است. دومین فصل نگرش علمی او درباره فلسفه، تاریخ، هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی را بررسی می‌کند. طولانی‌ترین فصل کتاب، فصل سوم است که با عنوان رویکرد حکمی، درباره سیدحسن نصر و سنت‌گرایی، گذشته و آینده حکمت اسلامی،حکمت و حکیم اسلامی، جایگاه حکمت در نظام دانشگاهی، نسبت حکمت و علوم انسانی، حکمت در عرصه مطالعات تطبیقی، صحبت می‌کند.

فصل چهارم، با عنوان حکیمان الهی، به نظریات اعوانی درباره چهره‌های درخشان تفکر اسلامی چون ابن سینا و حکمت مشایی، سهروردی و حکمت اشراقی، ابن عربی و حکمت عرفانی، ملاصدرا و حکمت متعالی و علامه طباطبایی و حکمت قرآنی که همگی به نوعی منتسب به یک جریان حکمی هستند، سخن به میان می‌آورد.

حامد زارع متولد ۱۳۶۳ در لارستان، محقق، نویسنده و روزنامه‌نگار حوزه فلسفه و اندیشه سیاسی است. زارع تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی در دانشگاه مفید ادامه داده است.

مجموعه آفاق اندیشه: مجموعه گفتگوهای حامد زارع با فیلسوفان معاصر است که از این مجموعه گفتگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی با عنوان آفاق معرفت در سپهر معنویت و کتاب گفتگو با سید حسین نصر به نام آفاق حکمت در سپهر سنت، گفتگو با رضا داوری اردکانی با عنوان آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ، به چاپ رسیده است.

کتاب آفاق فکرت در سپهر فطرت؛ گفتگوی حامد زارع با غلامرضا اعوانی در ۱۹۱ صفحه و شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، توسط  انتشارات ققنوس منتشر شده است.

 

Leave your comment
Newsletter