گروه انتشاراتی ققنوس | کتاب «مدرنیته مشروع است» منتشر شد
 

کتاب «مدرنیته مشروع است» منتشر شد

نمایش خبر

....................

خبرگزاری ایلنا

جمعه 27 آبان 1401

....................

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «مدرنیته مشروع است؛ بازسازی و بررسی منازعه مشروعیت عصر جدید» نوشته سیدمسعود آذرفام به‌تازگی توسط انتشارات ققنوس در ۲۴۸ صفحه، با شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۹۵ هزار تومان منتشر و راهی بازار نشر شده است. 

آذرفام در پیشگفتار کتاب یادآوری کرده است که این‌کتاب جستاری است که براساس رساله دکترایش در دانشگاه تهران نوشته است. مسئله چیستی سنت و تجدد و نسبت این دو باهم مسئله‌ای مهم و تعیین کننده در تاریخ اندیشه ایران جدید است و به گمانم تقدیر تاریخی ایران نیز جز از دل جدال قدیم و جدید رقم نخواهد خورد. بخش اعظم آثار پژوهشی این کتاب به زبان آلمانی است. 

برخی از سوالاتی که در این‌کتاب به آن‌ها پاسخ داده شده، از این‌قرارند: آیا دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم نقطه اوج انحطاط تاریخ بشریت است یا دورانی سزاوار تحسین؟ آیا ناگزیریم با عسرت گریزناپذیر زمان حال سر کنیم و صرفا به نوستالژی گذشته‌ای تابناک دلخوش باشیم یا این‌که باید به دفاع از زمان برخیزیم و امکانات منحصربه‌فرد آن را کشف کنیم؟ آیا عصر جدید صرفا صورتی عاریتی و از آن رو مخدوش از جهان مسیحی قرون وسطایی است یا عصری است خودآیین که ارزش‌ها و آرمان‌های مختص به خود را دارد؟ 

کتاب «مدرنیته مشروع است» ۷ فصل اصلی دارد که به این‌ترتیب‌اند: 

«مقدمه»، «چارچوب نظری: جستاری در نقد جوهرگرایی تاریخی و دفاع از تفکر تاریخی»، «شکل‌گیری منازعه؛ اشمیت، الهیات سیاسی و سکولاریزاسیون»، «بسط منازعه؛ لوویت، و تاریخ جهانی و حصول رستگاری»، «آن‌سوی منازعه؛ بلومنبرگ و مشروعیت عصر جدید»، «ادامه منازعه» و «بررسی مدعیات و نتیجه‌گیری».

انتهای پیام/
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه