گروه انتشاراتی ققنوس | کتاب «تاریخ نشر چین» به کتاب‌فروشی‌ها رسید
 

کتاب «تاریخ نشر چین» به کتاب‌فروشی‌ها رسید

نمایش خبر

...................

خبرگزاری ایرنا

پنجشنبه 15 دی 1401

....................

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، حق چاپ فارسی کتاب تاریخ نشر چین را چاینا اینترکنتینال پرس به انتشارات ققنوس واگذار کرده‌است. تاریخ نشر چین به معرفی طرح کلی توسعه فرهنگ نشر در چین و ویژگی‌های کلی آن پرداخته، دوره‌ای بیش از سه هزار سال. در دیدی وسیع‌تر، چین‌، که یکی از کشورهایی است که صنعت نشر آن زودتر توسعه یافته، تاثیر تعیین‌کننده‌ای در تاریخ شکل‌گیری صنعت نشر در دنیا داشته است.

کتاب تاریخ نشر چین از هفت فصل با عناوین «آغاز و توسعه صنعت نشر در چین»، «کتب باستانی: تهیه کتاب در چین باستان»، «راه حفظ میراث: نگهداری از کتب باستانی چین و حفظ و گسترش آن‌ها»، «تبلور فرهنگ چین: نشریات با ویژگی‌های پررنگ»، «تحولات در گذشته و امروز: مدرن‌سازی صنعت نشر چین»، «حرکت به سمت آینده: شکوفایی نشر معاصر چین» و «راه کتاب: حرکت نشر چین به سمت دنیای خارج» تشکیل شده است.

صنعت نشر از مهم‌ترین فعالیت‌های تمدنی بشر است. تمدن‌های گوناگون فعالیت‌های متفاوتی در زمینه کتاب انجام داده و از این راه به توسعه فرهنگ خویش سرعت بخشیده‌اند. تمدن دیرپای چین نیز صنعت نشر ویژه خود را شکل داده. تاریخچه شکل‌گیری و توسعه صنعت نشردر چین تا حدودی مانند تمدن این کشور است؛ تمدن چین تنها تمدن دنیا است که هیچ‌گاه از حرکت نایستاده و ویژگی‌های با ارزش شامل تاریخ طولانی، مفهوم غنی، یکپارچکی در سبک، تاثیرگذاری عمیق و نوآوری مداوم است.

چین علاوه بر کسب موفقیت‌های درخشان در دوران باستان و تولید آثار کلاسیک فراوان، با گذشت نزدیک به صدسال از شروع اصلاحات، توسعه‌ای قوی‌تر و چشم‌اندازی شکوفاتر را نیز به نمایش گذاشته. این فرآیند را می‌توان با استفاده از نقل قول چینی قدیمی «نوگرایی در عین قدمت» توصیف کرد، که تا حد زیادی باعث ایجاد ویژگی‌های منحصر به فردی در توسعه نشر این کشور شده‌است.

قسمتی از متن کتاب

در سال‌های اخیر، متناسب با نیاز اقتصاد مبتنی بر بازار و رقابت بین‌المللی، نظام چاپ و نشر کتاب و مطبوعات چین بی‌وقفه تغییر کرده و بنگاه‌های نشر به دو دسته بزرگ تقسیم شده‌اند: بنگاه‌هایی برای استفاده همگان و بنگاه‌هایی برای کسب سود و درآمد.

نوع دوم آن به تدریج به بنگاه تبدیل شد و به بنگاه‌های مدرن فرهنگی مطابق با قانون توسعه بنگاه‌های جدید تغییر شکل داد. برنامه ارائه شده در سال ۲۰۰۶ اداره کل نشر کتاب و مطبوعات، یعنی «طرح اجرایی افزایش اصلاحات نظام چاپ و نشر چین» به وضوح به سهام‌داری مشترک شرکت‌های هولدینگ چاپ و هولدینگ‌های نشر، ادغام و ترکیب فراصنعتی، فرابخشی، فرامنطقه‌ای و باز سازماندهی آن‌ها اشاره و سرمایه‌های غیر عمومی را برای ورود به حیطه‌هایی که سیاست‌ها اجازه می‌دهد تشویق می‌کند.

در اکتبر همان سال، شرکت سهامی رسانه‌ای شانگهای شین‌هوا، به شیوه «تصاحب معکوس» به اولین بنگاه بورسی کشور تبدیل شد. پس از آن شرکت سهامی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شین‌هواون‌شوان نیز وارد بازار بورس هنگ کنگ شد.

کتاب تاریخ نشر چین نوشته یانگ هو و شیائو یانگ با ترجمه امین بذرافشان در شمارگان ۵۵۰ نسخه با قیمت ۸۸ هزار تومان در ۲۲۴ صفحه در سال ۱۴۰۱ به‌تازگی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه