گروه انتشاراتی ققنوس | کتاب «آمریکا و شاه» بازسازی سی سال رابطه تسلیحاتی
 

کتاب «آمریکا و شاه» بازسازی سی سال رابطه تسلیحاتی

نمایش خبر

............................

خبرگزاری ایلنا

پنجشنبه 5 اسفند 1400

............................

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «آمریکا و شاه (سی سال رابطه تسلیحاتی)» اثر استفن مک گلینچی و ترجمه محمد شمس الدین عبداللهی نژاد به همت نشر ققنوس با قیمت ۸۸ هزار تومان روانه بازار شده است. 

پرداختن به رابطۀ تسلیحاتی ایران و آمریکا در دوران محمدرضا شاه برای تحلیل واقع‌بینانۀ روابط دو کشور در آن برهه، و بلکه امروز، ضروری است؛ این کتاب از اندک کوشش‌های دانشورانه در این حوزه به شمار می‌آید. مولف، که مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه غرب لندن است، نشان می‌دهد که فضای کلی جنگ سرد تعیین‌کنندۀ بسیاری از جنبه‌های رابطۀ تسلیحاتی تهران و واشنگتن پیش از سال ۱۹۷۹ بوده است. 

پس از انقلاب اسلامی ایران و گروگان‌گیری کارمندان سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹، همۀ تماس‌های دیپلماتیک میان ایالات متحده و ایران قطع شد. گرچه چند دهه از آن زمان گذشته است، روابط دو کشور خصمانه باقی‌مانده و بی‌اعتمادی متقابل آن را فرا گرفته است. با این حال ایران و آمریکا پیش از سال ۱۹۷۹ رابطۀ متفاوتی داشتند. 

کتاب حاضر، به منظور ارزیابی این ادعا، میزان قابل توجهی از منابع آرشیوی آزادشده را افزون بر زندگی‌نامه‌ها و منابع دست دوم بررسی می‌کند تا رابطۀ تسلیحاتی ایالات متحده-ایران را به کلی بازسازی کند. 

مترجم در بخشی از یادداشتی که برای این کتاب نوشته آورده است: از فرازهای قابل تامل اثر پیش رو یکی پرداختن به تلاش شاه برای سرمایه‌گذاری، مشارکت و تولید و مونتاژ برخی از ادوات نظامی (مث بالگرد بل و موشک‌های ماوریک و لانس) است، و دیگری بررسی تکاپوی مرموزانه او برای دستیابی به تکنولوژی پیشرفته و احتمالا جنگ‌افزار هسته‌ای.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه