گروه انتشاراتی ققنوس | هیچ یک از آنها باز نمی‌گردد؛ روایت دخترانی که بازنگشتند
 

هیچ یک از آنها باز نمی‌گردد؛ روایت دخترانی که بازنگشتند

نمایش خبر

..........................

خبرگزاری ایرنا

چهارشنبه 18 تیر 1399

..........................

کتاب «هیچ یک از آن‌ها باز نمی‌گردد» اثری بی‌نظیر از «آلبا دِ سس‌پدس» است. داستان دختران جوانی است که هر یک از آنها از دنیاها، گذشته و خانواده‌های مختلفی برای تحصیل در یک خوابگاه هستند.

دخترانی که در حال تجربه کردن زندگی خود و کشف زندگی رها هستند و هیچ کدام از آنها نمی‌خواهند به آنچه محدودشان می‌کرد، بازگردند.

«هیچ یک از آن‌ها باز نمی‌گردد» در ایران توسط بهمن فرزانه ترجمه شده است و انتشارات ققنوس آن را به چاپ رسانده است.

زمان داستان مربوط به شروع جنگ‌های داخلی اسپانیا و آغاز جنگ جهانی دوم است. وحشت از جنگی نابهنگام در سطر سطر این رمان موج می‌زند و همین ترس از فاشیسم و نازی‌هاست که بر جذابیت داستان اضافه می‌کند و خواننده کتاب را تا به انتها با خود همراه می‌کند.

خوابگاه شبانه‌روزی توسط راهبه‌ها اداره می‌شود و داستان در رم و در اواسط دهه ۱۹۳۰ می‌گذرد. این رمان به محدودیت‌های زنان در بین دو جنگ اشاره دارد و برای یک خواننده زن ایرانی به شدت روایت‌های آشنایی دارد. گویی که زنان در سراسر دنیا یک تاریخ مشابه را باید طی کنند.

در این کتاب با شخصیت هرکدام از زنان داستان آشنا می‌شویم. «آلبا د سس‌پدس» به زیبایی و زیرکانه در مورد بستر اجتماعی که هر یک از آنها برخواسته توضیح می‌دهد و در ادامه زندگی هر کدام از آنها برای ما روشن می‌شود که چه تصمیماتی می‌گیرند اما هیچ‌کدام حاضر نیستند به زندگی گذشته خود با خانواده و محدودیت‌های گذشته‌شان برگردند.

 

پدس روایتگر زنان

«آلبا د سس‌پدس» در رم ایتالیا به دنیا آمد. پدربزرگش نخستین رئیس‌جمهور کوبا، پدرش سفیر کوبا و مادرش ایتالیایی بود. خود او سال‌های زیادی در ایتالیا زندگی کرد. او روزنامه‌نگار بود و  برای فعالیت‌های ضدفاشیستی در ایتالیا زندانی شد و دو کتابش، «هیچ‌یک از آنها بازنمی‌گردد» و «فرار» در دستگاه سانسور فاشیست‌ها توقیف شد.

 پدس باری دیگر نیز به زندان افتاد و پس از جنگ به فرانسه رفت و تا پایان عمرش در آنجا ساکن بود.

رمان‌های آلبادسس پدس، نماینده زنان قرن بیستم ایتالیا است اما تمامی زنان می‌توانند با آن همذات پنداری کنند. او در کتاب‌هایش سال‌های جنگ جهانی دوم و چندین سال پس از پایان جنگ، که تقابل پیدا و پنهان فضای ناهماهنگ زندگی خانوادگی و زندگی اجتماعی و چالش زنان با محیط اطرافشان را نشان می‌دهد.

«پدس» در آثار خود روایتگر ویژگی های حیات عاطفی زنان در فصل های مختلف زندگی است و در این میان به فصل میانسالی بیش از جوانی می پردازد. در رمان «هیچ یک از آنها باز نمی‌گردد» شرایط سنی و ویژگی های رفتاری دختران جوان دانشجو بررسی شده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه