گروه انتشاراتی ققنوس | نشست نقد و بررسی کتاب از فرانکلین تا لاله زار «زندگی‌نامه همایون صنعتی‌زاده» برگزار می‌شود.
 

نشست نقد و بررسی کتاب از فرانکلین تا لاله زار «زندگی‌نامه همایون صنعتی‌زاده» برگزار می‌شود. 1398/11/29

 

همایون صنعتی‌زاده متولد ۱۳۰۴ در تهران بنیان‌گذار چندین موسسه فرهنگی و اقتصادی در ایران است. انتشارات فرانکلین، شرکت سهامی افست، چاپخانه ۲۵ شهریور، سازمان کتاب‌های جیبی، کاغذسازی پارس، کشت مروارید کیش و گلاب زهرا از شرکت‌ها و موسساتی است که او در برپایی آن‌ها نقش مؤثر داشته‌است. او همچنین بنیانگذار شهرک خزرشهر و  اولین فردی است که کشاورزی ارگانیک را به صورت کاربردی در ایران پایه‌ریزی نمود.

صنعتی‌زاده در سال ۱۳۳۴ نمایندگی بنگاه فرانکلین نیویورک را پذیرفت. این بنگاه به ترجمه و انتشار آثار آمریکایی و اروپایی روی آورد و برای اولین بار در صنعت نشر ایران حق کپی رایت بین‌المللی را رعایت کرد؛ همایون صنعتی زاده  برای چاپ ترجمه کتاب‌هایی که انجام می‌داد با ناشر اصلی تماس می‌گرفت و با پرداخت مبلغ کمی به عنوان کپی رایت حق ترجمه آن کتاب را در ایران به دست می‌آورد. او همچنین در سال ۱۳۳۷ کتاب‌های درسی افغانستان را چاپ و نخستین دانشنامه فارسی را به سبک جدید منتشر کرد.

صنعتی‌زاده در روز چهارشنبه، ۴ شهریور ۱۳۸۸ پس از یک دوره بیماری در کرمان درگذشت. زندگی‌نامه او در کتاب از فرانکلین تا لاله‌زار از سوی انتشارات ققنوس در نوبت پنجم به چاپ رسید.

به همین مناسبت مراسم نقد و بررسی کتاب در روز پنجشنبه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ساعت ۱۷ در موسسه فرهنگی هنری ققنوس راوی دوران برگزار می‌شود.

ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه