گروه انتشاراتی ققنوس | موسیقی جوهره انسانیت است
 

موسیقی جوهره انسانیت است

نمایش خبر

.....................

خبرگزاری ایبنا

یکشنبه 9 مهر 1402

......................

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «روان‌شناسی موسیقی» توسط نشر ققنوس راهی بازار کتاب شد.

روانشناسی موسیقی مدرن در درجه اول تجربی است دانش آن بر اساس تفاسیر داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق مشاهده سیستماتیک و تعاملات انسانی پیشرفت می‌کند. روانشناسی موسیقی یک زمینه تحقیقاتی با ارتباط عملی برای بسیاری از زمینه‌ها، از جمله اجرای موسیقی، آهنگسازی، آموزش، انتقاد، و درمان، و همچنین بررسی نگرش، مهارت، عملکرد، هوش، خلاقیت و رفتار اجتماعی انسان است.

تحقیقات در حوزه روانشناسی موسیقی نشان می‌دهد که ذات هر شخص دقیقا با فهرست مورد علاقه موسیقی او ارتباط دارد برای بسیاری از آدم‌ها همواره این سوال پیش می‌آید از نطر درونی برون‌گرا یا درون‌گرا هستند؟ یکی از راه‌های ساده‌ای که بسیار علمی و تایید شده است؛ استفاده از روانشناسی موسیقی می‌باشد.  قبل از اینکه بتوانید به ذات خود پی ببرید ابتدا باید معنی و مفهوم روانشناسی موسیقی را بدانید.

روانشناسی موسیقی در مورد چگونگی اثرات موسیقی بر رفتار و تجربیات ما در دو مقیاس فردی و اجتماعی مطالعه می‌کند.

روانشناسی موسیقی همچنین می‌تواند جنبه‌های غیر روانشناختی موسیقی شناسی و تمرین موسیقی را روشن کند. به عنوان مثال، از طریق بررسی ادراک و مدل‌سازی محاسباتی ساختارهای موسیقی مانند ملودی، هارمونی، تنالیته، ریتم، متر و فرم به نظریه موسیقی کمک می‌کند.

پژوهش در تاریخ موسیقی می‌تواند از مطالعه سیستماتیک تاریخ نحو موسیقی، یا از تحلیل‌های روان‌شناختی آهنگسازان و آهنگ‌ها در رابطه با واکنش‌های ادراکی، عاطفی و اجتماعی به موسیقی آن‌ها سود ببرد در دیگاه فردی چگونگی تاثیر موسیقی بر حالت احساسات شخصی و در دیگاه اجتماعی چگونگی تاثیر موسیقی بر گروهی از یک اجتماع را مورد مطالعه قرار می‌دهد.
تاثیرات روانی موسیقی می‌تواند قدرتمند و گسترده باشد. موسیقی درمانی مداخله‌ای است که گاهی اوقات برای ارتقای سلامت عاطفی، کمک به بیماران برای مقابله با استرس و افزایش رفاه روانی استفاده می‌شود.

کتاب «روان‌شناسی موسیقی» به قلم سوزان هلم و ترجمه سهند سلطاندوست به همت نشر ققنوس با قیمت 110 هزار تومان در 165 صفحه منتشر شده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه