گروه انتشاراتی ققنوس | «فکر‌ کردن بی‌درنگ و با درنگ» در بازار کتاب
 

«فکر‌ کردن بی‌درنگ و با درنگ» در بازار کتاب

نمایش خبر

...........................

خبرگزاری تسنیم

دوشنبه 16 تیر 1399

...........................

ویراست دوم «فکر کردن بی‌درنگ و بادرنگ»، نوشته دانیل کاهنمن از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ انتشارات ققنوس ویراست دوم کتاب «فکر کردن بی‌درنگ و با درنگ»، نوشته دانیل کاهنمن را با ترجمه حسین علیجانی رنانی و جمشید پرویزیان منتشر کرد.

در معرفی کتاب آمده است: «در نگاه رایج، انسان موجودی عقلانی است که اغلب بر مبنای منطق تصمیم می‌گیرد؛ اگر هم گاهی از مسیر عقل منحرف می‌شود، ریشه آن را معمولاً باید در احساسات و هیجاناتی چون خشم، ترس، یا نفرت جُست.

از دهه 70 میلادی، دانیل کاهنمن و آموس تورسکی این نگاه را به چالش کشیده‌اند. آنان با طراحی آزمایش‌هایی ساده، اما هوشمندانه، نشان داده‌اند که ریشۀ بسیاری از خطاهای فکری ما نه‌ فقط در هیجانات بلکه در دستگاه شناخت ما است. پژوهش این دو دانشمندِ روان‌شناس تأثیری ژرف بر علوم اجتماعی گذاشت و توجه رشته‌های گوناگون، از فلسفه و حقوق گرفته تا سیاست و پزشکی، را جلب کرد؛ در این میان شاید بیشترین بهره را علم اقتصاد برد، چنان که شاخه‌ای جدید به نام «اقتصاد رفتاری» شکل گرفت و در سال 2002 جایزۀ نوبل را در اقتصاد به کاهنمن اهدا کردند.»

این کتاب خلاصه سال‌ها پژوهش نویسنده آن درباره شگفتی‌ها و کاستی‌های ذهن انسان است، موجودی که می‌پندارد پادشاه افکار خویش است و فقط به اراده خود تصمیم می‌گیرد. به گواه این کتاب اما، عوامل دیگری هم هستند که در شکل‌گیری باورها، تصمیم‌ها و سلیقه‌های ما سهم دارند؛ شاید گریزی از آن‌ها نباشد، اما می‌توان با شناختشان منطقی‌تر فکر کرد و عاقلانه‌تر تصمیم گرفت.

ریچارد تالر، برنده نوبل اقتصاد در سال 2017 درباره این کتاب می‌گوید:‌ «این کتاب شاهکاری به قلم اندیشمندی بزرگ است، کتابی خواندنی، حکیمانه و عمیق. بی‌درنگ آن را بخرید، اما با‌درنگ بخوانیدش. شیوۀ تفکر شما به جهان و به زندگی شخصی‌تان را دگرگون خواهدکرد.»

انتشارات ققنوس این کتاب را در 648 صفحه به قیمت 90 هزار تومان منتشر کرده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه