گروه انتشاراتی ققنوس | «سایه‌ات را دنبال می‌کنم» روایت افرادی است که با مرگ هم‌شانه‌اند
 

«سایه‌ات را دنبال می‌کنم» روایت افرادی است که با مرگ هم‌شانه‌اند

نمایش خبر

......................

خبرگزاری صبا

دوشنبه 18 مرداد 1400

.......................

نسرین سالاری نویسنده مجموعه داستان «سایه‌ات را دنبال می‌کنم» که به تازگی به همت نشر ققنوس منتشر شده است در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره ایده این کتاب گفت: بخشی از ایده شکل‌گیری این مجموعه داستان از زندگی زیسته خودم سرچشمه گرفته است. من در طول سال‌های پیشین چند داستان کوتاه‌ نوشته بودم اما وقتی داستان جدیدی هم نوشتم، تصمیم گرفتم این آثار را در قالب یک مجموعه داستان به هم‌ پیوسته منتشر کنم تا به وسیله آن مفهوم مدنظر خود را به مخاطبان برسانم‌ و همچنین روی شخصیت سایه کتاب که یک شخصیت پراکنده بیمار رنجور است علت‌شناسی انجام دهم.

این نویسنده درباره محتوای کلی کتاب و حلقه اتصال مجموعه داستان‌ها با هم بیان کرد: محتوای کلی داستان‌های کتاب «سایه‌ات را دنبال می‌کنم» نگاهی به نگرش افراد به مرگ‌ است که این نگرش در همه ما آدم‌ها و به اشکال مختلفی مشاهده می‌شود.

او درباره مساله مرگ در این کتاب توضیح داد: گویا مرگ در زندگی، سایه و هم‌شانه بعضی انسان‌ها است، این افراد می‌توانند درگیر بیماری مزمن باشند یا حتی عزیزانشان را در سنین پایین‌تر از دست داده باشند و شرایطشان با افرادی که درگیر مرگ نیستند، متفاوت‌تر است. در کنار این‌ها ممکن است برخی حرکات یا حرف‌های کوچک و ابتدایی در جامعه‌ای مثل جامعه ما که عرف و مذهب در آن نقش پررنگی دارد، می‌تواند روی آینده و سرنوشت افراد تاثیرگذار باشد. درواقع تمام ترس‌هایی که درون شخصیت سایه قرار دارد به تربیت، آسیب‌ها یا احساس گناهی که در دوران کودکی داشته است، بازمی‌گردد و او این مشکلات روحی را همچنان با خود حمل می‌کند.

این نویسنده در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به اینکه برخی نمی‌توانند با داستان کوتاه ارتباط برقرار کنند، اظهار کرد: گویا جامعه ما با جهان مدرن همگام‌ نیست و کتابخانه‌های ما هنوز با ادبیات کلاسیک همراه است و برای کسانی که ادبیات کلاسیک را به‌طور کامل مطالعه و دنبال می‌کنند، وصل شدن به داستان کوتاه و ادبیات موجز سخت است و برخی مخصوصا در نسل جوان تمایل دارند یک داستان و جریان را طولانی و کش‌دار بخوانند. اما برای من هر دو بخش ادبیات کوتاه و رمان جذاب است.

سالاری در پایان درباره نوشتن یک رمان جدید خبر داد و گفت: درحال نوشتن یک رمان جدید هستم که داستان همزمان چند دختر را در دهه هفتاد روایت می‌کند و مکان اتفاقات این رمان در خوابگاه دختران رخ می‌دهد که امیدوارم بتوانم موقعیت و شرایطی مناسب برای روایت داستانی فراهم کنم.

ندا زنگینه

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه