گروه انتشاراتی ققنوس | ترجمه یکی از آثار ژیژک درباره شلینگ، هگل و لاکان منتشر شد
 

ترجمه یکی از آثار ژیژک درباره شلینگ، هگل و لاکان منتشر شد

نمایش خبر

......................

خبرگزاری مهر

یکشنبه 10 اردیبهشت 1402

......................

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «باقیمانده تقسیم‌ناپذیر؛ درباره شلینگ و موضوعات مرتبط» نوشته اسلاوی ژیژک به‌تازگی با ترجمه علی حسن‌زاده توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نسخه اصلی این‌کتاب سال ۱۹۹۶ چاپ شده و یکی از آثار کلاسیک ژیژک محسوب می‌شود. نویسنده در این‌اثر، خوانشی از منظومه فکری شلینگ ارائه کرده و معتقد است این‌فیلسوف آلمانی مدت‌هاست زیر سایه فلاسفه‌ای چون کانت و هگل قرار گرفته اما خود جای بررسی مستقل دارد. او در کتاب خود می‌گوید شلینگ پیشاهنگ ماتریالیسم دیالکتیکی مارکس و مفهوم رانه و ناخودآگاه فروید است و وجوه مشترک تعیین‌کننده‌ای با هگل دارد.

کتاب پیش‌رو ۲ بخش اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از «فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ یا در سرآغازهای ماتریالیسم دیالکتیکی» و «موضوعات مرتبط». بخش اول دربرگیرنده ۲ فصل و بخش دوم نیز یک‌فصل را شامل می‌شود.

«شلینگ_در_خود: "ارگاسم نیروها"» و «شلینگ_برای_هگل: "میانجی ناپدیدشونده"» عناوین دو فصل مندرج در بخش اول کتاب هستند. بخش دوم کتاب هم سومین‌فصل آن را با عنوان «فیزیک کوانتوم با لاکان» را در بر می‌گیرد.

در فصل یکم، اندیشه شلینگ بررسی می‌شود و در فصل دوم، مواجهه شلینگ و هگل پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد که ژیژک با مقایسه مفاهیم شلینگ و هگل، در باب مسائل امروزین تکنولوژی و فیزیک مدرن بحث‌هایی را ارائه کرده است. فصل سوم هم همان‌طور که از عنوانش پیداست، درباره عقاید و نظرات ژاک لاکان روان‌شناس فرانسوی است. از دید ژیژک تنها به واسطه مفاهیم لاکان می‌توان به درک درستی از ایدئالیسمِ آلمانی رسید؛ حتی اگر گاهی لاکان در تفسیر اندیشه‌های کانت و هگل به خطا رفته باشد. به این‌ترتیب مخاطب کتاب «باقیمانده تقسیم‌ناپذیر» در آن، ارجاعات زیادی را به لاکان و مفاهیم لاکانی می‌بیند.

ژیژک در کتاب پیش‌رو تلاش کرده با استفاده از عقاید شلینگ، هگل و لاکان متافیزیکی مبتنی بر ناتمامیت بسازد.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

با وجود این‌، در این‌جا لاکان خاطرنشان می‌کند که چگونه این راه‌حل مستلزم تاخیری مضاعف و حرکتی به‌تعویق‌افتاده و متوقف‌شده است. به بیان دقیق‌تر، اگر هر سه زندانی هوش و فراستی برابر داشته باشند، پس بعد از تاخیر اول، هنگام فهمیدنِ این‌که هیچ‌یک از دو نفرِ دیگر حرکتی نمی‌کنند، همگی در یک لحظه واحد بلند خواهند شد _ بعد در حالی که خشکشان زده، نگاه‌های متحیر به یکدیگر خواهند انداخت: مساله این است که آن‌ها معنای حرکتِ دیگری را نخواهند فهمید (هر یک از خود خواهد پرسید: «آیا دیگران هم به همان دلایلی که من دارم از جا برخاستند، یا چون بر سرم کلاه سیاه دیدند؟»). فقط حالا، وقتی پی بردند که همگی در همان تردید و درنگ مشترک‌اند، قادر خواهند بود دست به نتیجه‌گیری نهایی و عجولانه بزنند: خودِ وجودِ تردید و درنگِ مشترک گواهی است بر این‌که همگی در وضعیت یکسان هستند، یعنی همگی کلاه سفید بر سر دارند. در این‌لحظه دقیق، تاخیرْ جای خود را به شتاب و عجله می‌دهد، و هر یک از زندانی‌ها با خود می‌گوید: «باید قبل از آن‌که دیگران از من پیشی بگیرند سریع به سمت در بروم!»

این‌کتاب با ۴۳۲ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۸۵ هزار تومان منتشر شده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه