گروه انتشاراتی ققنوس | انتشار تصحیح «آذربُرزین‌نامه»؛ منظومه‌ای پهلوانی به تقلید از شاهنامه
 

انتشار تصحیح «آذربُرزین‌نامه»؛ منظومه‌ای پهلوانی به تقلید از شاهنامه

نمایش خبر

........................

خبرگزاری تسنیم

دوشنبه 21 تیر 1400

........................

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌  داستان‌های عامیانه فارسی گنجینه‌ای از مضمون تمثیل ضرب‌المثل و آداب و رسوم فارسی‌زبانان به شمار می‌روند. توجه به چنین گنجینه‌هایی در اصل پاسداشت فرهنگ و ادب کهن سرزمین ادب فارسی است. انتشارات ققنوس در ادامه مجموعه ادبیات عامه خود منظومه‌ای حماسی بنام «آذربُرزین‌نامه» را منتشر کرده است.

این کتاب  منظومه‌ای است پهلوانی به تقلید از شاهنامه فردوسی درباره سرگذشت آذربُرزین پسر زال، از آغاز تولد تا مرگ بهمن که به کوشش رضا غفوری تصحیح ر شده است.

این منظومۀ ادب حماسی کمتر شناخته‌شده در بحر متقارب سروده شده است. مصحح و محقق در این اثر به دنبال ردپایی از این پهلوان در منظومه پهلوانی، در متون تاریخی و ادبیات عامه ایران رفته و از این میان ویژگی‌های فکری و زبانی و ادبی این متن را بررسی کرده است.

تاکنون نسخه‌های بسیار اندکی از این منظومه یافت شده است‌، نسخه‌ای از آذربرزین‌نامه در کتابخانه موزه بریتانیا نگهداری می‌شود که سراسر آن از چند برگ تجاوز نمی‌کند و بخشی است از مجموعه‌ای که منظومه بهمن‌نامه و قسمت‌هایی از اواخر شاهنامه بخشهای اصلی آن است.

عنوان این منظومه در نسخۀ موجود چنین است: «آغاز داستان آذربرزین، پورزال زر که از دختر شاه صور کشمیری است و این یک قسم آذربرزین‌نامه است». سرایبنده این منظومه ناشناس است.

انتشارات ققنوس این کتاب را در 102 صفحه به قیمنت 22 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه