گروه انتشاراتی ققنوس | "آیا چین بر قرن بیست و یکم سیطره خواهد یافت؟"
 

"آیا چین بر قرن بیست و یکم سیطره خواهد یافت؟"

نمایش خبر

............................

خبرگزاری تسنیم

سه شنبه 10 تیر 1399

............................

"آیا چین بر قرن بیست و یکم سیطره خواهد یافت؟"عنوان کتابی است از جاناتان فنبی که انتشارات ققنوس آن را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ کتاب "آیا چین بر قرن بیست و یکم سیطره خواهد یافت؟" نوشته جاناتان فنبی با ترجمه شهریار خواجیان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد.

انتشار این کتاب در این روزها که دنیا درگیر ویروس ناشناخته‌ای از سرزمین چین است و ادعاها و اما و اگرهای بسیاری درباره سرمنشا این ویروس و تاثیراتی که می‌تواند بر قدرت اقتصادی چین و مسیری که پیش رو دارد،‌ بگذارد،‌ به گوش می‌رسد جالب توجه است.

چین این پرجمعیت­‌ترین کشور جهان تا اواخر دهۀ 1970 میلادی کشوری منزوی بود. با تصمیم نخبگانِ حزب حاکم کمونیست چین در پایان این دهه و ارتقای مقام و موقعیت حزبی و سیاسی دِنگ شیائو پینگ، چین گام در راه جاده‌­ای گذاشت که طی کمتر از نیم قرن آن را به یکی از ابرقدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل کرد. اما آیا چین می‌تواند، آن‌گونه که برخی از کارشناسان و صاحب­‌نظران اقتصاد سیاسی جهان می‌‌گویند، در ادامه این پیشرفت، بر قرن 21 سیطره یابد؟

:بیشتر بخوانید

 آیا می­‌تواند آمریکا،  را پشت سر گذارد و شکوه باستانی درخشان خود را تکرار کند؟ آیا چنین هدفی با توجه به مختصات و ویژگی­‌های اقتصادی- جغرافیایی- سیاسی- جمعیتی و نیز شرایط زیست‌محیطی چین تحقق­‌پذیر است؟

نویسنده کتاب، جاناتان فنبی، که یک چین­‌شناس شناخته­‌شده بین­‌المللی ا­ست، بر آن است تا در این کتاب کم­‌حجم و فشرده با ارائه دلایل و شواهد نشان دهد که چین نه می‌­تواند و نه می­‌خواهد که به چنین هدفی دست یابد.

این کتاب چند سالی پیش از همه­‌گیری ویروس کرونا یا دقیق­‌تر، کووید 19 در این کشور و سرایت آن به سراسر جهان نوشته شده است و معلوم نیست که پیامدهای این بیماری ناشناخته و مرموز، که هنوز راه درمانی برایش یافت نشده است، چگونه و تا چه اندازه بر روند پیشرفت شتابان چین در عرصه­‌های اقتصادی و سیاسی و ... تأثیر مثبت یا منفی می­‌گذارد.

انتشارات ققنوس این کتاب را در 120 صفحه به قیمت 16 هزار تومان منتشر کرده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه