مقوله «فرهنگ» اهمیتی محوری در تمامی عرصههای زندگی بشر دارد. این موضوع در حال حاضر و در هزاره جدید، تحت تأثیر تحولات سریع و گوناگون در ابعاد مختلف حیات انسانها و ظهور گرایشهای جدید در علوم اجتماعی پذیرفته شده است. بدون رجوع به فرهنگ و موضوعات فرهنگی نمیتوان دریافتی درست و دقیق از مسائل و موضوعات زندگی ارائه کرد. در جهان کنونی، محتوا و صورت زندگی در ابعاد مختلف، شکلی فرهنگی به خود گرفته است. کمتر موضوعی را میتوان یافت که به نحوی به فرهنگ مرتبط نباشد. فرهنگ حتی در بطن و صورت موضوعات اجتماعی-سیاسی و اقتصادی وارد شده و جایگاه محوری در آن پیدا کرده است. مطالعات و تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت فرهنگی در ایران بسیار محدود است. تولید پژوهشی و طرح و کتاب و مقاله چندانی در این عرصه وجود ندارد، در حالی که اهمیت این حوزه مطالعاتی ایجاب میکند توجه بیشتری به آن مبذول شود، زیرا مدیریت فرهنگی در عرصه عمل نیازمند پشتوانه تئوریک و نظریِ قدرتمندی است. در این کتاب، نویسندگان تلاش کردهاند ضمن تشریح مفاهیم فرهنگ و مدیریت فرهنگی و ویژگیها و مؤلفههای اساسی آنها، وضعیت گذشته و حال برنامهریزی فرهنگی در ایران را تشریح و برخی از مهمترین عواملی را که در آن تأثیرگذارند بررسی نمایند و سپس با بررسی آسیبشناسانه ساماندهی فرهنگی، وضعیت نظارت و ارزیابیِ فعالیتهای فرهنگی در ایران را تحلیل کنند.