گروه انتشاراتی ققنوس | کتاب «جایگاه زیبایی در عالم هنر» پژوهشی فلسفی در راز زیبایی و نقش آن در زندگی
 

کتاب «جایگاه زیبایی در عالم هنر» پژوهشی فلسفی در راز زیبایی و نقش آن در زندگی

نمایش خبر

.....................

خبرگزاری ایلنا

شنبه 5 دی 1400

.....................

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «جایگاه زیبایی در عالم هنر» اثر الکساندر نهاماس و ترجمه سیدمسعود حسینی، پژوهشی فلسفی است در راز زیبایی و نقش انضمامی آن در زندگی ما، از حیث سبک و محتوا با کتاب نیچه؛ زندگی به منزله ادبیات قرابت دارد، به طوری که در این کتاب نیز شاهدیم که نهاماس پیوسته میان فلسفه یونان باستان به ویژه افلاطون، و نیچه در رفت و آمد است و بینش‌های ژرف و ملموس خویش درخصوص زیبایی و هنر و آثار هنری را با دریافت‌های خویش از آرای فیلسوفان برجسته مغرب زمین مقایسه می‌کند و هرگز از اتخاذ موضعی از آن خویش غافل نمی‌شود.

نهاماس از معدود نویسندگان فلسفی معاصر است که نوشته‌هایش هم ژرفای نظری قابل توجهی دارند و هم پیوند نزدیکی با زندگانی روزمره انسان مدرن. او در این کتاب از عمده مسائلی که حول هنر، زیبایی، اثر هنری و هرآنچه مربوط به جهان هنرمندان است بحث می‌کند. ممکن است حتا با یکایک مواضع او مخالف باشیم، اما به احتمال زیاد از نوع نگاه او به موضوعات و مسائل و عمقی که او مسائل را در آن تحلیل می‌کند متاثر خواهیم شد و در هر حال مجالی خواهیم یافت برای تامل درباره آن موضوعات.

در پشت جلد کتاب آمده است:

آنچه جرقه و شعله‌ی میلم را برمی‌افروزد چیزی به جز خود زیبایی نیست، نه زیبایی باتنی و نه زیبایی نفس، شاید حتی یک جفت چشم، یک چهره یا یک بدن هم نه، به عکس، یک نیم نگاه، یک نظر، یا یک حالت، ویژگی‌هایی که هم جسمانی‌اند و هم روحانی. آن‌ها را ابیات جداگانه‌ای از شعری منظوم، قطعاتی از اثری بزرگ، تلقی کنید که بسی وعده منی دهند ولی زیاد سخن نمی‌گویند و گاهی بی‌رحمانه فریبنده‌اند. و در هیچ یک از این موارد قضاوت من مبنی بر اینکه شما زیبایید قضاوتی که با جرقه‌ی میل یکی است، چیزی همچون حکمی فلسفی نیست. قضاوت من به آنچه تاکنون آموخته و تجربه کرده‌ام مربوط نیست، بلکه مربوط است به آنچه امیدوارم در آینده بیاموزم و تجربه کنم.

کتاب «جایگاه زیبایی در عالم هنر» در ۲۲۴ صفحه و با قیمت ۵۵ هزار تومان به همت نشر ققنوس روانه بازار شده است.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه