گروه انتشاراتی ققنوس | کتابخانه اعتماد و تازه های نشر ققنوس: روزنامه اعتماد
 

کتابخانه اعتماد و تازه های نشر ققنوس: روزنامه اعتماد 1396/2/7

چگونه تاریخ هنر بخوانیم
    به تازگی کتاب «مبانی تاریخ هنر» نوشته گرانت پوک و داینا نیوئل با ترجمه مجید پروانه پور از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. این کتاب در هفت فصل با عنوان های «نظریه های هنری و تاریخ های هنر»، «فرمالیسم، مدرنیسم و مدرنیته» «دنیایی که هنوز می توان برنده آن بود: مارکسیسم، هنر و تاریخ هنر»، «نشانه شناسی و پساساختارگرایی»، « روانکاوی، هنر و خود پنهان»، «کشف پسامدرنیته ها»، «چشم اندازها و همجواری های جهانی شده» و همچنین مبحثی درباره هنر و تاریخ هنر در فضای اینترنت نوشته شده است. در معرفی این کتاب می توان گفت: «این کتاب درآمدی است موجز و آسان بر تاریخ هنر برای خوانندگان عام و دانشجویان و به ویژه آنهایی که برای نخستین بار به مطالعه تاریخ هنر می پردازد. کتاب حاوی تصاویر گوناگونی از آثار هنرمندان شناخته شده جهانی است و به معرفی مفاهیم، موضوعات و مباحث اصلی تاریخ هنر می پردازد. برخی از پرسش هایی که پاسخ شان را در این کتاب خواهید یافت عبارتند از: هنر و تاریخ هنر چیست؟ روش های اصلی برای درک و فهم هنر کدامند؟ ارتباط هنر با روانکاوی، نشانه شناسی و مارکسیسم چیست؟ جهانی شدن و پسامدرنیسم چه تاثیراتی بر هنر نهاده و چه تغییراتی در آن ایجاد کرده اند؟ همچنین نویسندگان این کتاب ضمن معرفی رویکردهای غالب در تاریخ هنر تلاش می کنند بنیان های نظری هر یک از قلمروهای هنری را با زبانی ساده و قابل فهم تبیین کنند، تاثیرپذیری ها و تاثیرگذاری های نحله های فکری را برشمارند، »
    
    
    

    انسان شناسی در حوزه فرهنگ
    کتاب «مبانی انسان شناسی» نوشته پیتر متکاف با ترجمه بنفشه عطرسایی منتشر شد. این کتاب در 10 فصل با عنوان های «مواجهه با تفاوت های فرهنگی»، «برداشت نادرست از تفاوت فرهنگی»، «بایدها و نبایدهای اجتماعی»، «نظام های سیاسی آفریقا»، «انسان شناسی، تاریخ و استعمارطلبی»، «فرهنگ و زبان»، «فرهنگ و طبیعت»، «سرانجام قبایل»، «فرهنگ و فرد» و «انسان شناسی انتقادی» نوشته شده است. این کتاب بهترین راهنما برای دانشجویانی است که برای نخستین بار با مقوله انسان شناسی روبه رو می شوند. این کتاب مفاهیم اساسی انسان شناسی را بررسی می کند و به سوالات زیر می پردازد: انسان شناسی چیست؟ چگونه می توانیم تفاوت های فرهنگی را از تفاوت های فیزیکی تشخیص دهیم؟، فرهنگ چیست؟، انسان شناسان چگونه به مطالعه فرهنگ می پردازند؟، نظریه ها و رویکردهای مهم که امروزه از آنها استفاده می شود کدامند؟ و این نظام در طول زمان چگونه تغییر کرده است؟ این کتاب ساده با ارائه چشم اندازی از اصول اساسی انسان شناسی منبعی بسیار ارزشمند برای کسانی است که می خواهند درباره این مبحث جذاب بیشتر بیاموزند. «مبانی انسان شناسی» با 319 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 15هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.
    
    
    
    
از وجود به موجود
    کتاب «از وجود به موجود» با ترجمه مسعود علیا، دومین کتابی است که از امانوئل لویناس، فیلسوف فرانسوی، منتشر شده است. بسیاری از مضامین و دغدغه های لویناس در این اثر او دیده می شوند. این اثر در مجموعه آثار لویناس اهمیت و مرتبه خاصی دارد، چون در سیر فکری این فیلسوف، نخستین کتابی است که گویای بسیاری از مضامین و دغدغه های پا بر جای اوست، مضامینی نظیر برآمدن و جدا شدن سوژه و سوبژکتیویته از وجود محض و بی نام و نشان، مواجهه با دیگری و استعلابه ساحت غیریت، زمان و نسبت آن با سوبژکتیویته و غیریت، دلالت های هستی شناسانه و فراهستی شناسانه احوال، رابطه دوگانه و نه چندان سرراست با پدیدارشناسی و میراث پدیدارشناسانه هوسرل و هایدگر و شاید از همه مهم تر: «گذر از وجود به موجود» که در خود عنوان کتاب نیز انعکاس پیدا کرده و خلاف مسیری است که هایدگر در تفکرش می پیماید. کتاب حاضر در چهار بخش اصلی سامان یافته و رابطه با وجود و لحظه، جهان، وجود بدون جهان و اقنوم، عناوین اصلی فصل ها را تشکیل می دهند. مخاطبان در این کتاب با مفاهیمی مانند رابطه با وجود، خستگی و لحظه، قصدها، نور، غرابت، وجود بدون موجود، بیخوابی، نهشت و در راه زمان آشنا می شوند. امانوئل لویناس، فیلسوف فرانسوی زاده لیتوانی است. او اخلاق را به مثابه نخستین فلسفه می دانست. کتاب « از وجود به موجود» نوشته امانوئل لویناس با شمارگان هزار و 100 نسخه در 160 صفحه و به بهای 80 هزار ریال از سوی نشر ققنوس منتشر شده است.
   
ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه