آیا میان سنتهای نظری مختلفی که به نظریهٔ ادبی پرداختهاند، از قبیل ساختشکنی، مارکسیسم، تاریخنگاری نو، فمینیسم، پسااستعمارگرایی و مطالعات فرهنگی/دیجیتال، میتوان وجه یا وجوهی مشترک یافت؟ اگر چنین است، اصول بنیادی نظریهٔ ادبی چیستند؟ جهتگیری ایدئولوژیک آن چیست؟ آیا همچنان میتواند در درک مسائل بغرنج فکری و اخلاقی اساسی روزگارمان برای ما کاربرد داشته باشد؟
مؤلف پاسخ این پرسشها را در ریشههای عمدتاً اذعاننشدهٔ نظریه در اندیشهٔ هگل مییابد. او ایدههای پیچیدهٔ هگل و چگونگی نفوذ آنها در سراسر تاریخ فکری قرن گذشته را توضیح میدهد. این کتاب روشن میکند که جهان مدرن ما چگونه به وجود آمد و ما چگونه میتوانیم مسائل برجستهٔ روزگار خود را بهتر درک کنیم.
هدف مؤلف ارائهٔ شرحی روشن، مفصل، دقیق و خوشخوان از اصول پایهای نظریهٔ ادبی و همچنین اندیشههای دشوار هگل دربارهٔ موضوعات فراوان — منطق، تاریخ فلسفه، زبان، جنسیت و دولت — برای مخاطبانی است که فرض میشود به این ایدهها علاقهمندند اما با آنها ناآشنایند. امید است این کتاب بتواند نه تنها چونان درآمدی بر هگل بلکه همچون درآمدی بر شاخههای گوناگون نظریهٔ ادبی، اصول پایهای و بنیادهای آن کاربرد داشته باشد.