گروه انتشاراتی ققنوس | نیکسون در سرپوش گذاشتن بر واترگیت همکاری کرد
 

نیکسون در سرپوش گذاشتن بر واترگیت همکاری کرد

نمایش خبر

.....................

خبرگزاری ایرنا

چهارشنبه 31 خرداد 1402

.....................

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، واترگیت داستان قهرمانان خطاکار و تبهکاران جذاب است. آن‌ها براساس شرایط و برحسب تصادف گرد هم آمدند تا یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخ آمریکا را رقم بزنند، حوادثی که باعث شد رئیس جمهور آمریکا از مقامش استعفا دهد، امری که تا آن زمان سابقه نداشت. بازیگران پیدا و پنهان متعددی در این نمایش نقش داشتند.

به گفته بسیاری از تحلیلگران، اگر واترگیت فقط به ورود غیرقانونی به دفاتر حزب دموکرات در ژوئن ۱۹۷۲ محدود می‌شد، امروز کسی آن را به یاد نمی‌آورد. اگر کمیته انتخاب مجدد رئیس جمهور متعلق به حزب جمهوری‌خواه بلافاصله ارتباطش را با ورود غیرقانونی برخی از عوامل متعصب تایید و از این بابت عذرخواهی می‌کرد، رسوایی سیاسی گذرایی رخ می‌داد و به تدریج به فراموشی سپرده می‌شد. اما در عوض اصرار بر پنهان‌کاری سبب شد تا رهبری امریکا در گرداب فریبکاری گرفتار شود و در نتیجه ثبات و آینده کشور به خطر بیفتد.

منتقدان از سرعت روند تغییرات خرسند نبودند. بین ورود غیرقانونی به واترگیت و زمانی که نیکسون ناچار شد استعفا کند دو سال فاصله افتاد و چهار ماه دیگر هم طول کشید تا همدستان اصلی او محکوم شوند. سپس وقتی جرالد فورد بعد از استعفای نیکسون به ریاست‌جمهوری رسید، قبل از این‌که فرصتی دست دهد تا پای نیکسون به دادگاه کشانده شود، به اسم حفظ مصالح کشور، او را مشمول عفو کرد. منتقدان خواستار محاکمه نیکسون به جرم نقض قانون اساسی بودند.

در این نمایش ملی از عدالت، ترس و سوءاستفاده از قدرت، ۲۵ نفر به زندان افتادند. در این کتاب دیدگاه‌ها و واقعیت‌هایی در مورد این دوران استثنائی ارائه شده است.

مجموعه‌کتاب‌های «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» رویدادهای تاریخی دنیا را از قرن بیستم به بعد با ارائه تحلیل و از دیدگاه‌های مختلف بررسی می‌کنند. کتاب‌های این‌مجموعه به گفته دست‌اندرکاران تولیدشان، به دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان، گزیده‌ای از رویدادهای مهم تاریخ را ارائه می‌کنند که پیش‌تر منتشر شده‌اند اما این‌بار پوششی بین‌المللی از آن به دست می‌دهند. این‌ کتاب برای طیف وسیعی از مخاطبان طراحی شده‌اند؛ کسانی که می‌خواهند نه‌تنها درباره تاریخ بلکه درباره رویدادهای جاری، سیاست، حکومت، روابط بین‌المللی و جامعه‌شناسی بیشتر بدانند.

این کتاب نهمین جلد از چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر است. نسخه اصلی کتاب واترگیت در سال ۲۰۱۲ با عنوان Perspectives on Modern World History Watergate منتشر شد.

نیکسون در سرپوش گذاشتن بر واترگیت همکاری کرد
 جلد نسخه اصلی کتاب واترگیت

قسمتی از متن کتاب

نوار ضبط شده ورق سرنوشت نیکسون را برگرداند

شش روز بعد از دستگیری سارقان دفاتر کمیتۀ حزب دموکرات در ساختمان واترگیت، ریچارد نیکسون با باب هالدمن رئیس دفترش گفت‌وگویی داشت. گفت‌وگوی آن‌ها دربارۀ این موضوع بود که چگونه می‌توان اف‌بی‌آی را از ادامۀ تحقیق در مورد سرقت واترگیت بازداشت، زیرا سرانجام اف‌بی‌آی احتمالا به ارتباط این سرقت با کاخ سفید پی خواهند برد.

هالمن پیشنهاد کرد از معاون رئیس سیا بخواهند تا به رئیس اف‌بی‌آی بگوید که از این مساله دست بردارد، زیرا موضوع به عملیات امنیت ملی سیا و کوبا مربوط می‌شود، و برخی از دستگیرشدگان هم کوبایی هستند.

نیکسون پاسخ داد: «خوب است. باشد.»

این موضوع نشان می‌داد نیکسون از ماجرای واترگیت مطلع بوده و در سرپوش گذاشتن بر آن همکاری کرده است. واقعیتی که او و همکارانش طی دو سال بعدی همواره انکار می‌کردند. این گفت‌وگو که روز ۲۳ ژوئیۀ ۱۹۷۲ انجام شده بود، از طریق دستگاه ضبط صوت خودکار دفتر نیکسون ضبط شده بود، ولی چون نیکسون در انتخابات پیروز شده بود مخفی نگه داشته شد. سرانجام در تاریخ ۵ اوت ۱۹۷۴ پس از اینکه دفتر دادستان ویژه به این نوار دست یافت، متن آن رامنتشر کرد. چهار روز بعد نیکسون از مقام ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد. (صفحه ۴۶)

کتاب واترگیت ویراسته الکساندر کردون و ترجمه فاطمه شاداب در ۱۶۰ صفحه مصور، با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه با قیمت ۹۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه